Use of information and communication technology in diabetes management : a descriptive literature review
Gurung, Samjhana; Neupaney, Pratima (2020)
Gurung, Samjhana
Neupaney, Pratima
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094843
Tiivistelmä
Living with chronic conditions like diabetes requires a lot of changes in one´s daily life from modifications in nutrition, medication and many more. The new emerging information and communication technologies have contributed in many ways to the management of diabetes among patients and health care providers. The aim of this study is to examine the use of ICT in diabetes self-care and management. The purpose of this thesis was to improve knowledge among diabetic patients and health professionals on ICTs interventions in the care process.
The method selected to conduct this thesis was a descriptive literature review. Different articles were gathered by performing an electronic database search in PubMed, CINAHL and Google Scholar, using inclusion and exclusion criteria. The data analysis used was qualitative analysis and it was done by using thematic analysis. The codes obtained from the articles were noted, organized and developed into themes. One of the main themes that were identified after analyzing the articles was “ Benefits of ICT in diabetes management” that was further sub-categorized into “emotional and psychological benefits”, co-ordination of care” and convenient access to healthcare services”. In addition, another main theme identified was “Limitations of ICT in diabetes management” that was sub-themed into “ lack of knowledge and technical skills”, “inability to continue care” and “privacy concern”.
In conclusion, it was discovered that involving the diabetic patient in self-management of their condition improves their quality of life and prevents many acute complications. The education and skills developed using various communication and technologically advanced devices in care management enhance the knowledge regarding their disease condition and measures to prevent complications. The number of increasing ICT and digital platforms in healthcare is evident to enhance health and diminish the undeniable burden of diabetes Kroonisten sairauksien, kuten diabeteksen, kanssa eläminen vaatii paljon muutoksia jokapäiväisessä elämässä muutoksista ravitsemukseen, lääkkeisiin ja moniin muihin. Uudet syntyvät tieto- ja viestintätekniikat ovat vaikuttaneet monin tavoin diabeteksen hallintaan potilaiden ja terveydenhuollon tarjoajien keskuudessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ICT: n käyttöä diabeteksen omahoidossa ja hoidossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa diabeetikkojen ja terveydenhuollon ammattilaisten tietämystä hoitoprosessin ICT-interventioista.
Opinnäytetyön suorittamiseen valittu menetelmä oli kuvaava kirjallisuuskatsaus. Eri artikkeleita koottiin suorittamalla elektroninen tietokantahaku PubMedissä, CINAHL: ssä ja Google Scholarissa käyttämällä sisällyttämis- ja poissulkemisperusteita. Käytetty data-analyysi oli laadullinen analyysi ja se tehtiin käyttämällä temaattista analyysiä. Artikkeleista saadut koodit merkittiin, järjestettiin ja kehitettiin aiheiksi. Yksi pääteemoista, jotka tunnistettiin artikkeleiden analysoinnin jälkeen, oli ”ICT: n edut diabeteksen hoidossa”, joka jaoteltiin edelleen ”tunne- ja psykologisiin hyötyihin”, hoidon koordinointiin ”ja terveyspalvelujen helppoon saatavuuteen”. . Lisäksi toinen tunnistettu pääteema oli ”TVT: n rajoitukset diabeteksen hoidossa”, jonka alateema oli ”tietämättömyys ja tekniset taidot”, “kyvyttömyys jatkaa hoitoa” ja yksityinen huolenaihe ”.
Yhteenvetona todettiin, että diabeetikon osallistuminen tilansa itsehallintoon parantaa heidän elämänlaatuaan ja estää monia akuutteja komplikaatioita. Erilaisilla viestinnän ja teknologisesti parannetuilla laitteilla hoidon hoidossa kehitetty koulutus ja taidot parantavat tietoa heidän sairaustilastaan ja toimenpiteistä komplikaatioiden estämiseksi. Lisääntyvien tieto- ja viestintätekniikan ja digi-alustojen lukumäärä terveydenhoidossa on ilmeistä terveyden parantamisessa ja diabeteksen kiistattoman taantuman vähentämisessä.
The method selected to conduct this thesis was a descriptive literature review. Different articles were gathered by performing an electronic database search in PubMed, CINAHL and Google Scholar, using inclusion and exclusion criteria. The data analysis used was qualitative analysis and it was done by using thematic analysis. The codes obtained from the articles were noted, organized and developed into themes. One of the main themes that were identified after analyzing the articles was “ Benefits of ICT in diabetes management” that was further sub-categorized into “emotional and psychological benefits”, co-ordination of care” and convenient access to healthcare services”. In addition, another main theme identified was “Limitations of ICT in diabetes management” that was sub-themed into “ lack of knowledge and technical skills”, “inability to continue care” and “privacy concern”.
In conclusion, it was discovered that involving the diabetic patient in self-management of their condition improves their quality of life and prevents many acute complications. The education and skills developed using various communication and technologically advanced devices in care management enhance the knowledge regarding their disease condition and measures to prevent complications. The number of increasing ICT and digital platforms in healthcare is evident to enhance health and diminish the undeniable burden of diabetes
Opinnäytetyön suorittamiseen valittu menetelmä oli kuvaava kirjallisuuskatsaus. Eri artikkeleita koottiin suorittamalla elektroninen tietokantahaku PubMedissä, CINAHL: ssä ja Google Scholarissa käyttämällä sisällyttämis- ja poissulkemisperusteita. Käytetty data-analyysi oli laadullinen analyysi ja se tehtiin käyttämällä temaattista analyysiä. Artikkeleista saadut koodit merkittiin, järjestettiin ja kehitettiin aiheiksi. Yksi pääteemoista, jotka tunnistettiin artikkeleiden analysoinnin jälkeen, oli ”ICT: n edut diabeteksen hoidossa”, joka jaoteltiin edelleen ”tunne- ja psykologisiin hyötyihin”, hoidon koordinointiin ”ja terveyspalvelujen helppoon saatavuuteen”. . Lisäksi toinen tunnistettu pääteema oli ”TVT: n rajoitukset diabeteksen hoidossa”, jonka alateema oli ”tietämättömyys ja tekniset taidot”, “kyvyttömyys jatkaa hoitoa” ja yksityinen huolenaihe ”.
Yhteenvetona todettiin, että diabeetikon osallistuminen tilansa itsehallintoon parantaa heidän elämänlaatuaan ja estää monia akuutteja komplikaatioita. Erilaisilla viestinnän ja teknologisesti parannetuilla laitteilla hoidon hoidossa kehitetty koulutus ja taidot parantavat tietoa heidän sairaustilastaan ja toimenpiteistä komplikaatioiden estämiseksi. Lisääntyvien tieto- ja viestintätekniikan ja digi-alustojen lukumäärä terveydenhoidossa on ilmeistä terveyden parantamisessa ja diabeteksen kiistattoman taantuman vähentämisessä.