Kiinalaisen liiketoimintakulttuurin ominaispiirteet
Paronen, Eero (2020)
Paronen, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094866
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kiinalaisen liiketoimintakulttuurin ominaispiirteitä. Työn tavoitteena on selvittää, mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon valmistautuessa yhteistyöhön kiinalaisten kanssa. Tarkoituksena on pureutua syvälle kiinalaiseen liiketoimintakulttuuriin ja selvittää, miten maassa harjoitetaan liiketoimintaa.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi kiinaa yleisesti ja miten maan historia on vaikuttanut kulttuuriin ja sitä myötä talouteen sekä liiketoimintaan. Teoriaosuuden ensimmäisessä osuudessa tarkastellaan myös korruption ja hierarkian merkitystä Kiinassa.
Muita teoriaosuudessa käsiteltäviä aiheita ovat asiat, joita liiketoimintakulttuuri pitää sisällään, kuten suhteiden luominen, neuvottelut ja kommunikointi.
Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin laadullinen tutkimus, jonka aikana haastateltiin neljää eri aloilla toimivaa ammattilaista ja he kertoivat kokemuksistaan Kiinan markkinoilla. Haastatteluissa selvitettiin aluksi haastateltavien taustoja ja kuinka pitkä kokemus heillä on Kiinan markkinoilta. Tämän jälkeen edettiin liiketoimintakulttuurin ominaispiirteisiin. Tutkimustulokset ovat muodostettu Kiinan markkinoille toimivien ammattilaisten havainnoista ja kokemuksista.
Tutkimustulosten avulla pystyttiin löytämään vastaukset kysymykseen ”Miten valmistautua yhteistyöhön kiinalaisten kanssa?”. Pääkysymyksen tueksi määriteltiin lisäksi kaksi alakysymystä. Tutkimustulosten pohjalta tärkeimpinä havaintoina voitiin pitää suhteiden luomista sekä kommunikointi– ja neuvottelutaitoja.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin vuoden 2019 lopulla, jolloin tehtiin aiheen rajaus ja suunnitelma. Työn tekeminen ajoittui vuoden 2020 tammi-maaliskuun välille. Opinnäytetyön tekemiseen meni noin kolme kuukautta.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi kiinaa yleisesti ja miten maan historia on vaikuttanut kulttuuriin ja sitä myötä talouteen sekä liiketoimintaan. Teoriaosuuden ensimmäisessä osuudessa tarkastellaan myös korruption ja hierarkian merkitystä Kiinassa.
Muita teoriaosuudessa käsiteltäviä aiheita ovat asiat, joita liiketoimintakulttuuri pitää sisällään, kuten suhteiden luominen, neuvottelut ja kommunikointi.
Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin laadullinen tutkimus, jonka aikana haastateltiin neljää eri aloilla toimivaa ammattilaista ja he kertoivat kokemuksistaan Kiinan markkinoilla. Haastatteluissa selvitettiin aluksi haastateltavien taustoja ja kuinka pitkä kokemus heillä on Kiinan markkinoilta. Tämän jälkeen edettiin liiketoimintakulttuurin ominaispiirteisiin. Tutkimustulokset ovat muodostettu Kiinan markkinoille toimivien ammattilaisten havainnoista ja kokemuksista.
Tutkimustulosten avulla pystyttiin löytämään vastaukset kysymykseen ”Miten valmistautua yhteistyöhön kiinalaisten kanssa?”. Pääkysymyksen tueksi määriteltiin lisäksi kaksi alakysymystä. Tutkimustulosten pohjalta tärkeimpinä havaintoina voitiin pitää suhteiden luomista sekä kommunikointi– ja neuvottelutaitoja.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin vuoden 2019 lopulla, jolloin tehtiin aiheen rajaus ja suunnitelma. Työn tekeminen ajoittui vuoden 2020 tammi-maaliskuun välille. Opinnäytetyön tekemiseen meni noin kolme kuukautta.