Nätverksmarknadsföring : Faktorer som påverkar beslutstagandet att delta i nätverksmarknadsföring
Harju, Harri (2020)
Harju, Harri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094844
Tiivistelmä
Nätverksmarknadsföring är en verksamhetsmodell där företagets representanter fungerar som privat företagare vars huvudfokus är att sälja företagets produkter och samtidigt rekrytera nya representanter till företaget. Nätverksmarknadsföring har en komplicerad image bland populationen i och med att det ofta jämförs med olagliga pyramidspel p.g.a. flertals motsvarigheter mellan dessa två verksamhetsmodeller. I dagens läge finns det massor av tillgängligt statistik om nätverksmarknadsförings dåliga framgångsmöjligheter och samtidigt en stor mängd personer som deltar i verksamheten. Arbetets syfte är att ge läsaren en överblick om vad nätverksmarknadsföring är, samt att undersöka vilka fak-torer påverkar beslutstagandet vid val av att delta i nätverksmarknadsföring. För undersökningen användes en kvalitativ forskningsmetod och den utfördes genom intervjuer med 4 personer som har varierande bakgrund och anknytning till nätverksmarknadsföring. Det framgick av intervjuerna att faktorerna som påverkade beslutstagandet varierade mest mellan de respondenter som hade valt att delta och de som hade valt att inte delta i nätverksmarknadsföring. De som hade valt att delta i nätverksmarknadsföring kom fram med faktorer som höga inkomstmöjligheter och kontroll över sin egen verksamhet, vilka är vanliga marknadsföringsteman för nätverksmarknadsföringsbolag. De som hade valt att inte delta kom fram med faktorer som överkomplicerad verksamhetsmodell och dåliga inkomstmöjligheter, vilket stämmer överens med statistik angående nätverksmarknadsföringens inkomstmöjligheter. Dessa resultat är i linje med existerande forskning kring ämnet.