Valssi menneiltä ajoilta : kokemuksia ja havaintoja ikäihmisten musiikki- ja tarinatuokioiden ohjaamisesta
Heino, Marja; Hirvikangas, Tiina (2011)
Heino, Marja
Hirvikangas, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091613085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091613085
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee ikäihmisten musiikki- ja tarinatuokioiden ohjaamista. Tarkoituksena oli selvittää, miten varhaisiän musiikkipedagogit olivat kokeneet musiikki- ja tarinatuokioiden ohjaamisen ikäihmisille ja millaisia kokemuksia hoitokotien henkilökunnalla ja osallistujilla oli tuokioista ollut. Halusimme myös kysyä, mistä musiikkipedagogit olivat saaneet virikkeitä, opastusta ja materiaalia tuokioiden ohjaamista varten.
Opinnäytetyömme tiivistää ikäihmisten musiikkituokioita ohjanneiden kokemuksia ja ajatuksia. Tällä työllä haluamme auttaa ja rohkaista tulevia ohjaajia heidän valmistautuessaan työhön ikäihmisten parissa.
Teoriaosuudessa kerroimme asiantuntijoiden määritelmiä vanhuudesta, muistelun ja taiteiden terapeuttisesta merkityksestä. Kysyimme myös ikäihmisiltä heidän ajatuksiaan vanhuudesta ja vanhenemisesta.
Tutkimukseemme osallistui ikäihmisten musiikki- ja tarinatuokioita ohjanneita musiikkipedagogeja, hoitokotien hoitohenkilökuntaa sekä ryhmiin osallistuneita ikäihmisiä.
Tutkimus sisälsi osia sekä laadullisesta että määrällisestä tutkimusmenetelmästä. Keräsimme tietoa tutkimusta varten kyselylomakkeella, joka lähetettiin varhaisiän musiikkipedagogeille ja yhden hoitokodin henkilökunnalle. Tutkimusta varten haastattelimme myös tuokioihin osallistuneita ikäihmisiä sekä heidän hoitajiaan. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2010.
Tutkimustuloksissa korostui ikäihmisten musiikki- ja tarinatuokioiden tärkeys. Sekä musiikkipedagogit, ikäihmiset että hoitohenkilökunta kokivat tuokioiden antaneen mielenvirkeyttä ja rikastuttaneen omaa hyvinvointiaan. Musiikkituokioiden ohjaajat olivat tuokioita suunnitellessaan käyttäneet tukenaan VirkistysVerso-materiaalia sekä luovasti omia ideoitaan.
Opinnäytetyömme tiivistää ikäihmisten musiikkituokioita ohjanneiden kokemuksia ja ajatuksia. Tällä työllä haluamme auttaa ja rohkaista tulevia ohjaajia heidän valmistautuessaan työhön ikäihmisten parissa.
Teoriaosuudessa kerroimme asiantuntijoiden määritelmiä vanhuudesta, muistelun ja taiteiden terapeuttisesta merkityksestä. Kysyimme myös ikäihmisiltä heidän ajatuksiaan vanhuudesta ja vanhenemisesta.
Tutkimukseemme osallistui ikäihmisten musiikki- ja tarinatuokioita ohjanneita musiikkipedagogeja, hoitokotien hoitohenkilökuntaa sekä ryhmiin osallistuneita ikäihmisiä.
Tutkimus sisälsi osia sekä laadullisesta että määrällisestä tutkimusmenetelmästä. Keräsimme tietoa tutkimusta varten kyselylomakkeella, joka lähetettiin varhaisiän musiikkipedagogeille ja yhden hoitokodin henkilökunnalle. Tutkimusta varten haastattelimme myös tuokioihin osallistuneita ikäihmisiä sekä heidän hoitajiaan. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2010.
Tutkimustuloksissa korostui ikäihmisten musiikki- ja tarinatuokioiden tärkeys. Sekä musiikkipedagogit, ikäihmiset että hoitohenkilökunta kokivat tuokioiden antaneen mielenvirkeyttä ja rikastuttaneen omaa hyvinvointiaan. Musiikkituokioiden ohjaajat olivat tuokioita suunnitellessaan käyttäneet tukenaan VirkistysVerso-materiaalia sekä luovasti omia ideoitaan.