Lasten Riemulomat : perhematkapakettien kehittäminen Matkapojat Oy:ssä
Hyysalo, Heidi (2011)
Hyysalo, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091613083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091613083
Tiivistelmä
Perhematkailu on kapea-alainen, mutta kannattava segmentti nykypäivän matkailussa. Tuotteistaminen ja tuotekehitys ovat erittäin tärkeitä tämän päivän matkailumarkkinoilla, ja matkailuyritysten tuotteet tulee suunnitella entistä asiakaslähtöisemmiksi ja monipuolisemmiksi.
Työn tavoitteena oli selvittää tämän päivän perhematkailijoiden matkustusintressit sekä aktiviteetit.
Tukena työssäni käytettiin Matkapojat Oy:n Riemulomat-konseptin pohjalta suunniteltua kvantitatiivista kyselyä, joka julkaistiin Matkapoikien Internet-sivuilla joulukuussa 2010. Kysely suljettiin maaliskuussa 2011 ja vastauksia saatiin 143 kappaletta. Lisäksi hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää avoimen kysymyksen vastausten tulkinnassa.
Kysely antoi tietoa asiakkaille tärkeistä matkustuselementeistä sekä muista matkaohjelmaan sisältyvistä osista, jotka heijastuivat selkeästi matkustusmotiiveihin sekä tämän päivän trendeihin.
Tuloksista ilmenee matkailun monimuotoisuus ja se, että asiakkaat haluavat yhä enemmän vaikuttaa matkansa sisältöön. Perhematkojen tuleekin olla helppoja, mutta monipuolisia kokonaisuuksia, ja asiakkaalla on oltava mahdollisuus saada päättää ns. pienet liikkuvat tekijät suuren kokonaisuuden sisällä.
Matkapojat pystyvät hyödyntämään opinnäytetyön tietoja sekä kehitysideoita tuotekehityksessään. Tulosten kautta Matkapojat saa hyvät lähtökohdat Riemuloma-palveluprosessin kehittämiseen sekä mahdollisiin jatkotutkimuksiin.
Työn tavoitteena oli selvittää tämän päivän perhematkailijoiden matkustusintressit sekä aktiviteetit.
Tukena työssäni käytettiin Matkapojat Oy:n Riemulomat-konseptin pohjalta suunniteltua kvantitatiivista kyselyä, joka julkaistiin Matkapoikien Internet-sivuilla joulukuussa 2010. Kysely suljettiin maaliskuussa 2011 ja vastauksia saatiin 143 kappaletta. Lisäksi hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää avoimen kysymyksen vastausten tulkinnassa.
Kysely antoi tietoa asiakkaille tärkeistä matkustuselementeistä sekä muista matkaohjelmaan sisältyvistä osista, jotka heijastuivat selkeästi matkustusmotiiveihin sekä tämän päivän trendeihin.
Tuloksista ilmenee matkailun monimuotoisuus ja se, että asiakkaat haluavat yhä enemmän vaikuttaa matkansa sisältöön. Perhematkojen tuleekin olla helppoja, mutta monipuolisia kokonaisuuksia, ja asiakkaalla on oltava mahdollisuus saada päättää ns. pienet liikkuvat tekijät suuren kokonaisuuden sisällä.
Matkapojat pystyvät hyödyntämään opinnäytetyön tietoja sekä kehitysideoita tuotekehityksessään. Tulosten kautta Matkapojat saa hyvät lähtökohdat Riemuloma-palveluprosessin kehittämiseen sekä mahdollisiin jatkotutkimuksiin.