Eläinten oikeudet ja hyvinvointi perusopetuksessa: Toiminnalliset menetelmät opetuksen tukena
Samsten, Emmi (2020)
Samsten, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa eläinten oikeuksien ja hyvinvoinnin näkyvyyttä alakoulujen, erityisesti 1.-3. luokkalaisten opetuksessa ja luoda kehitysehdotukset toiminnallisen opetusmateriaalin tuottamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää SEY Suomen eläinsuojelu ry:n toimintaa ja periaatteita tukeamalla opettajia eläinten oikeuksista ja hyvinvoinnista keskustelemisessa kouluympäristössä toiminnallisten menetelmien avulla.
Suomen eläinsuojelu ry (SEY) on yksi Suomen suurimmista sekä aktiivisimmista eläinsuojelutyötä tekevistä kolmannen sektorin toimijoista. Järjestön tavoitteena on edistää eläinten oikeuksia sekä hyvinvointia kokonaisvaltaisesti sekä toimia eläinten hyvinvoinnin asiantuntijana. SEY myös tuottaa itse oppimateriaalia kouluihin, sekä järjestää Eläinten viikko-nimistä teemaviikkoa.
Tämän opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselyllä, sekä yksilöhaastatteluilla. Verkkokysely sekä haastattelut oli suunnattu pääsääntöisesti alakoulujen 1.-3. luokan opettajille.
Kyselystä ja haastattelusta saadut tulokset käsiteltiin teemoittain. Aineiston vastauksista voidaan päätellä, että keskustelu eläinten oikeuksista ja hyvinvoinnista on lisääntynyt viimeaikoina ja opettajat kaipaavat toiminnallista opetusmateriaalia eläinten oikeuksista ja hyvinvoinnista keskustelemisen tueksi perusopetukseen.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehittämisehdotukset SEY Suomen eläinsuojelu ry:lle toiminnallisen opetusmateriaalin tehokkaampaan tuottamiseen. Mitä asioita tulee ottaa huomioon, jotta tuotettu materiaali palvelisi tarkoitustaan ja tulisi myös konkreettisesti käyttöön.
Suomen eläinsuojelu ry (SEY) on yksi Suomen suurimmista sekä aktiivisimmista eläinsuojelutyötä tekevistä kolmannen sektorin toimijoista. Järjestön tavoitteena on edistää eläinten oikeuksia sekä hyvinvointia kokonaisvaltaisesti sekä toimia eläinten hyvinvoinnin asiantuntijana. SEY myös tuottaa itse oppimateriaalia kouluihin, sekä järjestää Eläinten viikko-nimistä teemaviikkoa.
Tämän opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselyllä, sekä yksilöhaastatteluilla. Verkkokysely sekä haastattelut oli suunnattu pääsääntöisesti alakoulujen 1.-3. luokan opettajille.
Kyselystä ja haastattelusta saadut tulokset käsiteltiin teemoittain. Aineiston vastauksista voidaan päätellä, että keskustelu eläinten oikeuksista ja hyvinvoinnista on lisääntynyt viimeaikoina ja opettajat kaipaavat toiminnallista opetusmateriaalia eläinten oikeuksista ja hyvinvoinnista keskustelemisen tueksi perusopetukseen.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehittämisehdotukset SEY Suomen eläinsuojelu ry:lle toiminnallisen opetusmateriaalin tehokkaampaan tuottamiseen. Mitä asioita tulee ottaa huomioon, jotta tuotettu materiaali palvelisi tarkoitustaan ja tulisi myös konkreettisesti käyttöön.