Virtuoottisuus suomalaisessa kansantanssissa
Gazdag, Béla (2020)
Gazdag, Béla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205406
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin virtuoottisuutta suomalaisessa kansantanssissa. Opinnäytetyön idea lähti omasta halusta tutkia aihetta, sillä kyseiseen aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä ei ole aikaisemin tehty. Opinnäytetyön tavoite oli kerätä tietoa virtuoottisuudesta suomalaisen kansantanssin kentältä. Opinnäytetyön tarkoitus oli ymmärtää virtuoottisuuden käsitettä ja jakaa tietoa suomalaisen kansantanssin parissa työskenteleville.
Opinnäytetyön teoriapohjan muodostaa virtuoottisuuden ja suomalaisen kansantanssin käsitteiden avaaminen. Teoriapohjassa sivusin myös flow-tilan käsitettä ja sen mahdollista suhdetta virtuoottisuuteen. Suomalaisen kansantanssin jaoin opinnäytetyön kannalta kolmeen osaan: yksilön tanssi, paritanssi ja ryhmänä tapahtuva tanssi. Tämä ei ole suomalaisen kansantanssin lajityypissä vakiintunut jako. Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena, jossa neljää suomalaisen kansantanssin ammattilaista haastateltiin. Haastatteluna toimi teemahaastattelu.
Tutkimuksen perusteella virtuoottisuudella on iso merkitys suomalaisessa kansantanssissa, mutta se on vielä huonosti tunnettu ilmiö. Virtuoottisuus linkitetään ammattilaisuuteen. Virtuoottista suomalaisesta kansatanssista tekevät musikaalisuus, läsnäolo, kommunikointi ryhmän ja parin kanssa sekä improvisointi. Virtuoottisuus nähdään mahdollistavana arvona, josta ei kuitenkaan harrastustoiminnassa saa tulla itseisarvo.
Tutkimus oli ensimmäinen aihetta käsittelevä suomalaisen kansantanssin kentällä, joten sen tuottama tieto on arvokasta lajin kehittymisen kannalta. Opinnäytetyöstä nousi paljon aiheita, jotka ovat sellaisenaan hyödynnettävissä jatkotutkimuksiin. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki tanssin parissa työskentelevät, mutta suurin hyöty lienee suomalaisen kansantanssin parissa työskenteleville.
Opinnäytetyön teoriapohjan muodostaa virtuoottisuuden ja suomalaisen kansantanssin käsitteiden avaaminen. Teoriapohjassa sivusin myös flow-tilan käsitettä ja sen mahdollista suhdetta virtuoottisuuteen. Suomalaisen kansantanssin jaoin opinnäytetyön kannalta kolmeen osaan: yksilön tanssi, paritanssi ja ryhmänä tapahtuva tanssi. Tämä ei ole suomalaisen kansantanssin lajityypissä vakiintunut jako. Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena, jossa neljää suomalaisen kansantanssin ammattilaista haastateltiin. Haastatteluna toimi teemahaastattelu.
Tutkimuksen perusteella virtuoottisuudella on iso merkitys suomalaisessa kansantanssissa, mutta se on vielä huonosti tunnettu ilmiö. Virtuoottisuus linkitetään ammattilaisuuteen. Virtuoottista suomalaisesta kansatanssista tekevät musikaalisuus, läsnäolo, kommunikointi ryhmän ja parin kanssa sekä improvisointi. Virtuoottisuus nähdään mahdollistavana arvona, josta ei kuitenkaan harrastustoiminnassa saa tulla itseisarvo.
Tutkimus oli ensimmäinen aihetta käsittelevä suomalaisen kansantanssin kentällä, joten sen tuottama tieto on arvokasta lajin kehittymisen kannalta. Opinnäytetyöstä nousi paljon aiheita, jotka ovat sellaisenaan hyödynnettävissä jatkotutkimuksiin. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki tanssin parissa työskentelevät, mutta suurin hyöty lienee suomalaisen kansantanssin parissa työskenteleville.