Yhteistoiminnallisuus musiikinopetuksessa : "Opitaan yhdessä" -oppaan laatiminen ja käyttöönotto Hollolan yläasteella
Erviä, Satu (2011)
Erviä, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092213195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092213195
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettavan toiminnallisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli laatia musiikinopetukseen soveltuvia ehdotuksia yhteistoiminnallisista opetusmenetelmistä. Hanke toteutettiin Hollolan yläasteella vuosien 2010 - 2011 aikana. Tavoitteena oli laatia sosiaalipedagogiikkaa sisältävä yhteistoiminnallinen opas sekä perehdyttää musiikinopettajat oppaan käyttöön. Tavoitteena oli kehittää toimintamuotoja erityisesti uusien opetusryhmien ryhmäytymisen ja yhteisöllisyyden tukemiseksi. Oppaan sisältämät työmuodot pyrkivät edistämään oppilaiden sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja, osallisuutta sekä yhteisöllisyyttä.
Toiminnallinen opinnäytetyö alkoi vuonna 2010 tulevan hankkeen suunnittelulla. Vuonna 2011 kirjoitettiin yhteistoiminnallinen opas ja sen käyttöönottoon liittyvä perehdyttäminen toteutettiin syksyllä 2011. Kehittämishankkeen päätteeksi toteutetun arvioinnin mukaan opettajat aikovat hyödyntää yhteistoiminnallisuutta musiikinopetuksessa, joten projekti oli onnistunut.
Teoriataustana opinnäytetyössä on sosiaalipedagogiikka, ja opinnäytetyöprojektia arvioidaan Madsenin sosiaalipedagogisen ammatillisen pätevyysalueteorian kautta. Toiminnallisen projektin alkuhaastatteluissa, opinnäytetyön aiheen tarkennuksessa sekä loppuarvioinnissa on hyödynnetty laadullisia sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Toiminnallinen opinnäytetyö alkoi vuonna 2010 tulevan hankkeen suunnittelulla. Vuonna 2011 kirjoitettiin yhteistoiminnallinen opas ja sen käyttöönottoon liittyvä perehdyttäminen toteutettiin syksyllä 2011. Kehittämishankkeen päätteeksi toteutetun arvioinnin mukaan opettajat aikovat hyödyntää yhteistoiminnallisuutta musiikinopetuksessa, joten projekti oli onnistunut.
Teoriataustana opinnäytetyössä on sosiaalipedagogiikka, ja opinnäytetyöprojektia arvioidaan Madsenin sosiaalipedagogisen ammatillisen pätevyysalueteorian kautta. Toiminnallisen projektin alkuhaastatteluissa, opinnäytetyön aiheen tarkennuksessa sekä loppuarvioinnissa on hyödynnetty laadullisia sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä.