Lastentanssin olemusta etsimässä : Näkökulmia tanssin varhaisiän opetuksesta
Puuperä, Anni (2011)
Puuperä, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092313226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092313226
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella lastentanssin olemusta sekä pohtia, onko lastentanssi sopiva käsite kuvaamaan tanssin varhaisiän opetusta. Tavoitteena on keskus-tella lastentanssin olemuksesta erilaisia näkökulmia huomioiden sekä tuoda esiin opettajien erilaisten lähestymistapojen merkitys lastentanssin opetuksessa. Tutkielman pyrkimyksenä on herättää ajatuksia tanssin varhaisiän opetuksesta sekä siihen liittyvistä käsitteistä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Tutkielman ai-neisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla ja aineiston analyysi on tehty sisällönanalyy-sin keinoin. Haastatteluiden kohdejoukkona olivat kolme lastentanssinopettajaa. Tutkiel-maan sisältyy lisäksi alkukysely, jolla kartoitettiin tanssinopettaja-opiskelijoiden käsityksiä lastentanssista. Alkukysely toimi kirjoittajan apuna tutkielman tehtävän muotoilussa.
Tutkielman aineiston perusteella on olemassa vakiintunut tapa kuvailla lastentanssin ole-musta. Sen mukaan lastentanssi määritellään usein lapsen kehityksen eri osa-alueita kehit-täväksi tanssimuodoksi, jossa pyritään perehtymään tanssin peruselementteihin sekä kehit-tämään motorisia ja tanssiin liittyviä taitoja. Yhtenäisen määrittelyn lisäksi tutkielmassa käy ilmi, että lastentanssiopetuksen tavoitteisiin, sisältöihin ja toimintatapoihin voivat vaikuttaa tanssinopettajien henkilökohtaiset tanssikäsitykset. Tämän seurauksena käsitys lastentans-sin olemuksesta voi vaihdella eri opettajien välillä. Aineiston ja kirjallisten lähteiden perus-teella käsitteellä lastentanssi tarkoitetaan useimmiten alle kouluikäisten tanssinopetusta, mutta tästä ei olla yksimielisiä. Myöskään lastentanssi käsitteen sopivuudesta kuvaamaan tanssin varhaisiän opetusta ei olla yksimielisiä tutkielmassa kootun tiedon perusteella. Opinnäytetyöprosessi selkeytti työn tekijän näkemystä lastentanssin olemuksesta ja sai hä-net tarkastelemaan kriittisesti sekä kehittämään omaa työtään tanssinopettajana.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Tutkielman ai-neisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla ja aineiston analyysi on tehty sisällönanalyy-sin keinoin. Haastatteluiden kohdejoukkona olivat kolme lastentanssinopettajaa. Tutkiel-maan sisältyy lisäksi alkukysely, jolla kartoitettiin tanssinopettaja-opiskelijoiden käsityksiä lastentanssista. Alkukysely toimi kirjoittajan apuna tutkielman tehtävän muotoilussa.
Tutkielman aineiston perusteella on olemassa vakiintunut tapa kuvailla lastentanssin ole-musta. Sen mukaan lastentanssi määritellään usein lapsen kehityksen eri osa-alueita kehit-täväksi tanssimuodoksi, jossa pyritään perehtymään tanssin peruselementteihin sekä kehit-tämään motorisia ja tanssiin liittyviä taitoja. Yhtenäisen määrittelyn lisäksi tutkielmassa käy ilmi, että lastentanssiopetuksen tavoitteisiin, sisältöihin ja toimintatapoihin voivat vaikuttaa tanssinopettajien henkilökohtaiset tanssikäsitykset. Tämän seurauksena käsitys lastentans-sin olemuksesta voi vaihdella eri opettajien välillä. Aineiston ja kirjallisten lähteiden perus-teella käsitteellä lastentanssi tarkoitetaan useimmiten alle kouluikäisten tanssinopetusta, mutta tästä ei olla yksimielisiä. Myöskään lastentanssi käsitteen sopivuudesta kuvaamaan tanssin varhaisiän opetusta ei olla yksimielisiä tutkielmassa kootun tiedon perusteella. Opinnäytetyöprosessi selkeytti työn tekijän näkemystä lastentanssin olemuksesta ja sai hä-net tarkastelemaan kriittisesti sekä kehittämään omaa työtään tanssinopettajana.