Salon Lumarin markkinointiviestintä
Laitiainen, Eija (2011)
Laitiainen, Eija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713280
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana oli kouvolalainen parturi-kampaamo Salon Lumar. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mainonta oikeilla mediavalinnoilla tukisi parhaiten kohdeyrityksen tuotteiden ja palveluiden myyntiä ja parantaisi yrityksen näkyvyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin, missä medioissa asiakkaat olivat nähneet kohdeyrityksen mainoksia ja missä he toivoisivat jatkossa niitä näkevän. Tutkimuksessa kartoitettiin myös yrityksen henkilökohtaisen myyntityön ja asiakaspalvelun tilaa.
Teoriaosassa käsiteltiin palvelua, sen ominaispiirteitä sekä laatua sekä yrityksen kokonaisvaltaista markkinointiviestintää sekä markkinointiviestinnän eri osa-alueita. Tutkimuksen aineiston analysoinnin sekä kehittämissuunnitelman pohdinnan yhteydessä työn näkökulma laajeni alkuperäisestä tutkimusongelmasta, mikä aiheutti myös teoriaosuuden laajentamisen alkuperäisestä suunnitelmasta. Markkinointiviestinnän osa-alueiden tarkastelua laajennettiin käsittämään kaikkia sen perinteisiä osa-alueita: henkilökohtaista myyntityötä ja asiakaspalvelua, mainontaa, myynninedistämistä sekä tiedotus- ja suhdetoimintaa. Teoriaosan lopussa tarkasteltiin jo olemassa olevia mainonnan tutkimuksia.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla yrityksessä asioineilta asiakkailta. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 92 prosenttia. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että yrityksen asiakkaat olivat huomanneet mainonnan hyvin ja perinteinen ilmoittelumainonta osoittautui yrityksen näkyvämmäksi viestin-täkanavaksi. Tutkimuksessa saatiin selville, että tiedonhaussa kampaamopalveluista asiakkaat arvostivat eniten yrityksen verkkosivuja sekä suusanallista viestintää. Vastauksista ilmeni myös tyytyväisyys henkilökohtaisen myyntiyön ja asiakaspalvelun tilaan yrityksessä.
Teoriaosassa käsiteltiin palvelua, sen ominaispiirteitä sekä laatua sekä yrityksen kokonaisvaltaista markkinointiviestintää sekä markkinointiviestinnän eri osa-alueita. Tutkimuksen aineiston analysoinnin sekä kehittämissuunnitelman pohdinnan yhteydessä työn näkökulma laajeni alkuperäisestä tutkimusongelmasta, mikä aiheutti myös teoriaosuuden laajentamisen alkuperäisestä suunnitelmasta. Markkinointiviestinnän osa-alueiden tarkastelua laajennettiin käsittämään kaikkia sen perinteisiä osa-alueita: henkilökohtaista myyntityötä ja asiakaspalvelua, mainontaa, myynninedistämistä sekä tiedotus- ja suhdetoimintaa. Teoriaosan lopussa tarkasteltiin jo olemassa olevia mainonnan tutkimuksia.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla yrityksessä asioineilta asiakkailta. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 92 prosenttia. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että yrityksen asiakkaat olivat huomanneet mainonnan hyvin ja perinteinen ilmoittelumainonta osoittautui yrityksen näkyvämmäksi viestin-täkanavaksi. Tutkimuksessa saatiin selville, että tiedonhaussa kampaamopalveluista asiakkaat arvostivat eniten yrityksen verkkosivuja sekä suusanallista viestintää. Vastauksista ilmeni myös tyytyväisyys henkilökohtaisen myyntiyön ja asiakaspalvelun tilaan yrityksessä.