Aurauskaluston näkyvyys
Uusitalo, Juha (2011)
Uusitalo, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa aurauskaluston havaittavuusongelmia sekä antaa taustatietoja ja suosituksia Liikenneviraston ohjeisiin aurauskaluston havaittavuuden parantamiseksi. Sivuauran varoituslaitteissa on tällä hetkellä suuria urakoitsijakohtaisia eroja. Eroavaisuudet aiheuttavat turvallisuusongelmia niin tielläliikkujille kuin aurauskaluston kuljettajille. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli parantaa talviajan liikenneturvallisuutta.
Opinnäytetyössä kartoitettiin nykyistä lainsäädäntöä ja ohjeistusta Suomesta, Norjasta ja Ruotsista. Pohjoismainen lainsäädäntö ja ohjeistus aurauskaluston varoituslaitteille eroavat jonkin verran. Erot liittyivät aurojen väritykseen sekä varoitusvalaisimien väriin ja sijoitteluun.
Talvikauden onnettomuuksien ja läheltä piti -tilanteiden analysointi tehtiin Liikenne-viraston ja ELY-keskusten turvallisuustilastoista vuosilta 2008 – 2010. Lisäksi analysoitiin alkuvuonna 2011 tapahtuneita auraustyöhön liittyneitä tapahtumia. Suurin osa onnettomuuksista oli tilanteita joissa tienkäyttäjä oli ajanut aura-auton perään tai sivuauraan. Yleisimmät läheltä piti -tilanteet liittyvät puolestaan ohitustilanteisiin.
Nykyisille alueurakoitsijoille ja aurauskalustovalmistajille lähetettiin sähköinen kyselylomake. Kyselyä tarkennettiin kalustotarkastelun yhteydessä tehdyillä haastatteluilla. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää auraustyön turvallisuutta alue-urakoitsijoiden ja laitevalmistajien näkökulmasta. Vastauksista voitiin päätellä, että kuljettajat olivat hyvin tietoisia aurauskaluston huonon havaittavuuden aiheuttamista ongelmista. Vastaajat toivoivat auroihin parempia varoituslaitteita. Vastaajien keskuudessa nousi esille tarve parantaa tienkäyttäjien tietoisuutta auraustyön vaaroista.
Opinnäytetyössä kartoitettiin nykyisin alueurakoitsijoiden käytössä olevat varusteet ja varoituslaitteet. Lisäksi auraustyötä videoitiin eri sääolosuhteissa ajamalla aura-autojen perässä. Kalustotarkastelun ja videointien perusteella suoritettiin varoituslaitteiden vertailu ja tehtiin parannusehdotuksia. Vertailun pohjalta laadittiin viitteellinen suositus sivuaurallisen aura-auton havaittavuuden parantamiseksi. Suosituksessa esitetään pääpiirteisesti jatkossa vaadittavat sivuaurallisen aura-auton varoituslaitteet ja niiden sijainti
Sivuauran käytön rajoittamiseen ei näyttäisi olevan opinnäytetyön perustella tarvetta. Tavoitteeksi tulee asettaa aurauskaluston yhdenmukaistaminen varoituslaitteiden osalta. Opinnäytetyön suositus on viitteellinen ja toimii lähtökohtana minimivaatimuksia ja ohjeita määrittäessä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin nykyistä lainsäädäntöä ja ohjeistusta Suomesta, Norjasta ja Ruotsista. Pohjoismainen lainsäädäntö ja ohjeistus aurauskaluston varoituslaitteille eroavat jonkin verran. Erot liittyivät aurojen väritykseen sekä varoitusvalaisimien väriin ja sijoitteluun.
Talvikauden onnettomuuksien ja läheltä piti -tilanteiden analysointi tehtiin Liikenne-viraston ja ELY-keskusten turvallisuustilastoista vuosilta 2008 – 2010. Lisäksi analysoitiin alkuvuonna 2011 tapahtuneita auraustyöhön liittyneitä tapahtumia. Suurin osa onnettomuuksista oli tilanteita joissa tienkäyttäjä oli ajanut aura-auton perään tai sivuauraan. Yleisimmät läheltä piti -tilanteet liittyvät puolestaan ohitustilanteisiin.
Nykyisille alueurakoitsijoille ja aurauskalustovalmistajille lähetettiin sähköinen kyselylomake. Kyselyä tarkennettiin kalustotarkastelun yhteydessä tehdyillä haastatteluilla. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää auraustyön turvallisuutta alue-urakoitsijoiden ja laitevalmistajien näkökulmasta. Vastauksista voitiin päätellä, että kuljettajat olivat hyvin tietoisia aurauskaluston huonon havaittavuuden aiheuttamista ongelmista. Vastaajat toivoivat auroihin parempia varoituslaitteita. Vastaajien keskuudessa nousi esille tarve parantaa tienkäyttäjien tietoisuutta auraustyön vaaroista.
Opinnäytetyössä kartoitettiin nykyisin alueurakoitsijoiden käytössä olevat varusteet ja varoituslaitteet. Lisäksi auraustyötä videoitiin eri sääolosuhteissa ajamalla aura-autojen perässä. Kalustotarkastelun ja videointien perusteella suoritettiin varoituslaitteiden vertailu ja tehtiin parannusehdotuksia. Vertailun pohjalta laadittiin viitteellinen suositus sivuaurallisen aura-auton havaittavuuden parantamiseksi. Suosituksessa esitetään pääpiirteisesti jatkossa vaadittavat sivuaurallisen aura-auton varoituslaitteet ja niiden sijainti
Sivuauran käytön rajoittamiseen ei näyttäisi olevan opinnäytetyön perustella tarvetta. Tavoitteeksi tulee asettaa aurauskaluston yhdenmukaistaminen varoituslaitteiden osalta. Opinnäytetyön suositus on viitteellinen ja toimii lähtökohtana minimivaatimuksia ja ohjeita määrittäessä.