Simulering som stöd för erfarenhetsbaserad inlärning
Fellman, Oliver (2020)
Fellman, Oliver
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128519
Tiivistelmä
Detta arbete utforskar användningen av erfarenhetsbaserad inlärning i form av simulering för förstavårdsstuderanden. Arbetets teoretiska grund baseras på Kolbs teori om erfarenhetsbaserad inlärning. Syftet med arbetet var att kartlägga förstavårdarnas upp-levelse av en simuleringsövning som baseras på Kolbs teori. Detta genom att åtta respondenter deltog i ett simuleringstillfälle och sedan besvarade ett frågeformulär angående simuleringen. Respondenterna bestod av studeranden från två olika förstavårdsklasser i Arcada. Datainsamlingen var kvalitativ i form av frågeformulär. För analysen av arbetets insamlade data användes en deduktiv metod. Simuleringen utfördes i par och bestod av en återupplivning. Simuleringen utfördes två gånger per par, en gång före video-assisterad feedback och en gång efteråt för att se om deltagarna kunde tillämpa nya idéer i det andra utförandet för att förbättra sin prestation. I resultatet framkom att majoriteten av respondenterna hade en positiv upplevelse av denna form av simulering. Patientfallet var en stabil grund för deras erfarenhetsbaserade inlärning och den video-assisterade feedbacken hjälpte dem att tillämpa nya idéer för att finslipa sitt utförande. Arbetet var ett beställningsarbete av Arcada Patient Safety and Learning Center