Seksologian opetus Laurea-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille
Raunio, Elisa (2011)
Raunio, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112964
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyössä tarkastellaan kuinka paljon Laurea-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat ovat saaneet opetusta seksologiasta. Lisäksi tarkastellaan kuinka moni sosionomiopiskelijoista kokee seksologian opetuksen saamisen tarpeelliseksi. Työn aineistonkeruu toteutettiin kyselytutkimuksena sekä tarkastelemalla Laurea-ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosionomiopiskelijoiden mahdollinen tarve saada seksologian opetusta osana koulutustaan. Tavoitteena oli myös, että sosionimiopiskelijoiden kokemuksia seksuaalisuuden käsittelystä opintojen aikana voitaisiin hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien kehittämisessä.
Sähköinen kysely lähetettiin sähköpostitse keväällä 2011 kaikille vuonna 2008 aloittaneille Laurea-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Tämä tarkoittaa sosiaalialan ja rikosseuraamusalan koulutusohjelmien kolmannen vuoden opiskelijoita. Laurea-ammattikorkeakoulussa voi opiskella sosionomiksi koulutusohjelmassa Hyvinkään, Otaniemen ja Tikkurilan paikallisyksiköissä. Rikosseuraamusalan koulutusohjelmassa voi opiskella sosionomiksi vain Tikkurilan paikallisyksikössä. Kyselystä saadun aineiston tueksi tarkasteltiin lisäksi vuosina 2008 ja 2010 aloittaneiden sosionomiopiskelijoiden opetussuunnitelmia ja seksologian käsitteiden mainitsemista opinto-oppaan opintojaksokuvauksissa.
Saadun näytteen tuloksista kävi ilmi, että seksologian opetus sosionomien koulutuksessa on ollut hyvin vähäistä. Opetuksen vähyys kävi ilmi sekä kyselystä saadusta aineistosta että opetussuunnitelmien tarkastelusta. Moni kyselyyn vastanneista opiskelijoista koki tarvetta saada opetusta seksologiasta etenkin asiakkaan kohtaamisen näkökulmasta. Lisäksi enemmistö opiskelijoista koki seksuaalisuuden käsittelyn kuuluvan osaksi sosionomien ammattikorkeakoulutusta.
Tulevaisuudessa opetussuunnitelmia tulisi kehittää siten, että jokainen sosionomiopiskelija saisi koulutuksensa aikana asianmukaista tietoa seksuaalisuudesta ja sen kohtaamisesta asiakastyössä. Lisäksi sekä opettajien ja opiskelijoiden tulisi saada enemmän tietoa seksologian opiskelumahdollisuuksista. Seksologian opetusta eri paikallisyksiköiden välillä tulisi myös yhtenäistää. Näin vahvistetaan sosionomien ammattitaitoa ja edistetään seksuaalioikeuksien toteutumista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosionomiopiskelijoiden mahdollinen tarve saada seksologian opetusta osana koulutustaan. Tavoitteena oli myös, että sosionimiopiskelijoiden kokemuksia seksuaalisuuden käsittelystä opintojen aikana voitaisiin hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien kehittämisessä.
Sähköinen kysely lähetettiin sähköpostitse keväällä 2011 kaikille vuonna 2008 aloittaneille Laurea-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Tämä tarkoittaa sosiaalialan ja rikosseuraamusalan koulutusohjelmien kolmannen vuoden opiskelijoita. Laurea-ammattikorkeakoulussa voi opiskella sosionomiksi koulutusohjelmassa Hyvinkään, Otaniemen ja Tikkurilan paikallisyksiköissä. Rikosseuraamusalan koulutusohjelmassa voi opiskella sosionomiksi vain Tikkurilan paikallisyksikössä. Kyselystä saadun aineiston tueksi tarkasteltiin lisäksi vuosina 2008 ja 2010 aloittaneiden sosionomiopiskelijoiden opetussuunnitelmia ja seksologian käsitteiden mainitsemista opinto-oppaan opintojaksokuvauksissa.
Saadun näytteen tuloksista kävi ilmi, että seksologian opetus sosionomien koulutuksessa on ollut hyvin vähäistä. Opetuksen vähyys kävi ilmi sekä kyselystä saadusta aineistosta että opetussuunnitelmien tarkastelusta. Moni kyselyyn vastanneista opiskelijoista koki tarvetta saada opetusta seksologiasta etenkin asiakkaan kohtaamisen näkökulmasta. Lisäksi enemmistö opiskelijoista koki seksuaalisuuden käsittelyn kuuluvan osaksi sosionomien ammattikorkeakoulutusta.
Tulevaisuudessa opetussuunnitelmia tulisi kehittää siten, että jokainen sosionomiopiskelija saisi koulutuksensa aikana asianmukaista tietoa seksuaalisuudesta ja sen kohtaamisesta asiakastyössä. Lisäksi sekä opettajien ja opiskelijoiden tulisi saada enemmän tietoa seksologian opiskelumahdollisuuksista. Seksologian opetusta eri paikallisyksiköiden välillä tulisi myös yhtenäistää. Näin vahvistetaan sosionomien ammattitaitoa ja edistetään seksuaalioikeuksien toteutumista.