Myynninedistäminen mainonna avulla
Salonen, Jaana (2011)
Salonen, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060210744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060210744
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä etsittiin tehokkaita myynninedistämisen keinoja Select Service Partner Finlandin lentokentällä sijaitsevaan elintarvikekioski Pointtiin. Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen mainos tehoaa asiakkaisiin kyseisessä toimintaympäristössä sekä millaisia tuotteita kannattaisi mainostaa tai laittaa tarjoukseen. Myynninedistämisprojektin aloitushetkellä syksyllä 2009 Point oli ollut nykyisessä muodossaan noin vuoden, eivätkä kaikki potentiaaliset asiakkaat olleet vielä löytäneet sitä. Pointtia oli tarkoitus tehdä nykyistä tunnetummaksi kentän henkilökunnan ja matkustajien keskuudessa. Myynnin kasvun edellytettiin tapahtuvan niin, että raaka-aine ja henkilöstökulut pysyivät ennallaan.
Projektin teoreettinen viitekehys rakentuu asiakassuuntaisesta markkinoinnista, myynninedistämisestä ja mainonnan käytössä olevista muodoista sekä kilpailukeinoista. Vaikka opinnäytetyö käsittelee konkreettisesti myynnin kasvattamista nimenomaan mainonnan avulla, työssä tarkastellaan myös asiakaspalvelun teoriaa työntekijän mahdollisuutena edistää tarjoustuotteiden myyntiä.
Point kioskille suunniteltiin erilaisia mainoksia ja pakettitarjouskampanjoita sekä muunlaista myynninedistämismateriaalia kuten grilli- ja pullapassit. Mainokset sekä materiaalit suunniteltiin ja laitettiin esille ajanjaksolla syksystä 2009 syksyyn 2010. Mainostettujen tuotteiden myyntilukuja verrattiin kassajärjestelmästä saatavien raportointitaulukoiden avulla. Vertailukohteena olivat mainoksia edeltäneet ja niiden jälkeen toteutuneet myyntiluvut. Tulosten tulkintamenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, jossa kvantitatiivinen aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti. Lopuksi tuloksia analysoimalla pääteltiin, minkälainen mainonta olisi kannattavaa jatkossa kyseisessä toimipisteessä. Lisäksi Pointin esimiehelle tehtiin asiantuntijahaastattelu tukemaan saatuja tuloksia.
Tuloksista selviää, että pitkäaikaiset pakettitarjoukset eivät juuri tehonneet asiakkaisiin. Palautteita ja myyntilukuja seuraamalla kannattavampaa olisi tulevaisuudessa mainostaa lyhytaikaisia selkeästi tarjoushintaisia tuotteita tai määräalennuksia. Mainoksien laittaminen näkyville myös myymälässä olevan television kautta voisi olla kokeilemisen arvoista jatkossa. Passit ja kioskin seinillä olevat tuotteita esittelevät mainokset todettiin toimiviksi kyseisessä toimipisteessä. Matkustavien asiakkaiden houkutteluun tehokas keino voisi olla mainoslehtisten jako ylemmän kerroksen kahvilaan. Pointin myynti on saatu kasvamaan projektiin käytetyn vuoden aikana 10,44 prosenttia. Tuloksen perusteella voidaan päätellä, että tavoitteeseen on päästy ja saatu myynti kääntymään kasvuun.
Projektin teoreettinen viitekehys rakentuu asiakassuuntaisesta markkinoinnista, myynninedistämisestä ja mainonnan käytössä olevista muodoista sekä kilpailukeinoista. Vaikka opinnäytetyö käsittelee konkreettisesti myynnin kasvattamista nimenomaan mainonnan avulla, työssä tarkastellaan myös asiakaspalvelun teoriaa työntekijän mahdollisuutena edistää tarjoustuotteiden myyntiä.
Point kioskille suunniteltiin erilaisia mainoksia ja pakettitarjouskampanjoita sekä muunlaista myynninedistämismateriaalia kuten grilli- ja pullapassit. Mainokset sekä materiaalit suunniteltiin ja laitettiin esille ajanjaksolla syksystä 2009 syksyyn 2010. Mainostettujen tuotteiden myyntilukuja verrattiin kassajärjestelmästä saatavien raportointitaulukoiden avulla. Vertailukohteena olivat mainoksia edeltäneet ja niiden jälkeen toteutuneet myyntiluvut. Tulosten tulkintamenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, jossa kvantitatiivinen aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti. Lopuksi tuloksia analysoimalla pääteltiin, minkälainen mainonta olisi kannattavaa jatkossa kyseisessä toimipisteessä. Lisäksi Pointin esimiehelle tehtiin asiantuntijahaastattelu tukemaan saatuja tuloksia.
Tuloksista selviää, että pitkäaikaiset pakettitarjoukset eivät juuri tehonneet asiakkaisiin. Palautteita ja myyntilukuja seuraamalla kannattavampaa olisi tulevaisuudessa mainostaa lyhytaikaisia selkeästi tarjoushintaisia tuotteita tai määräalennuksia. Mainoksien laittaminen näkyville myös myymälässä olevan television kautta voisi olla kokeilemisen arvoista jatkossa. Passit ja kioskin seinillä olevat tuotteita esittelevät mainokset todettiin toimiviksi kyseisessä toimipisteessä. Matkustavien asiakkaiden houkutteluun tehokas keino voisi olla mainoslehtisten jako ylemmän kerroksen kahvilaan. Pointin myynti on saatu kasvamaan projektiin käytetyn vuoden aikana 10,44 prosenttia. Tuloksen perusteella voidaan päätellä, että tavoitteeseen on päästy ja saatu myynti kääntymään kasvuun.