Portfolion hyödyntäminen opiskelijoiden oman osaamisen kartoittamisessa ja työuran edistämisessä
Koikkalainen, Kati; Kemppinen, Jarmo (2011)
Koikkalainen, Kati
Kemppinen, Jarmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100813627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100813627
Tiivistelmä
Kehityshankkeessa tarkastellaan Lappeenrannan teknisen yliopiston ympäristötekniikan ja Raja- ja merivartiokoulun näkökulmasta portfoliota ja siihen liittyviä mahdollisuuksia. Aluksi määritellään portfolion eri muodot ja käyttötarkoitus, joka kitetytyy osaami-sportfolion hyödyntämismahdollisuuksien tarkasteluun kummassakin organisaatiossa.
Osaamisportfolio on muotoutunut porfolioiden kehittymisen myötä omaksi kokonaisuu-dekseen. Osaamisportfolion rakentuminen on lähtenyt liikkeelle alun perin oppimispäiväkirjasta. Oppimispäiväkirjalla on pitkät perinteet. Kun vähitellen huomattiin, että oppimispäiväkirjaa voi laajentaa, syntyi portfolioita, jonka yksi muoto osaamisportfolio on.
Luonteeltaan kehityshanke vastaa laadullista tutkimusta. Kehittämishankkeessa käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tässä tutkimusmenetelmässä korostuu tutkimuskohteen taustaan, tarkoitukseen ja merkitykseen liittyvät näkökulmat.
Hankkeen tuloksena laadittiin arviointiraportti, jossa pyrittiin selvittämään portfolion hyödyntämiseen liittyvät mahdollisuudet LUT:in Ympäristötekniikan koulutusohjelmassa ja Raja- ja merivartiokoulun henkilökuntakursseilla.
Osaamisportfolio on muotoutunut porfolioiden kehittymisen myötä omaksi kokonaisuu-dekseen. Osaamisportfolion rakentuminen on lähtenyt liikkeelle alun perin oppimispäiväkirjasta. Oppimispäiväkirjalla on pitkät perinteet. Kun vähitellen huomattiin, että oppimispäiväkirjaa voi laajentaa, syntyi portfolioita, jonka yksi muoto osaamisportfolio on.
Luonteeltaan kehityshanke vastaa laadullista tutkimusta. Kehittämishankkeessa käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tässä tutkimusmenetelmässä korostuu tutkimuskohteen taustaan, tarkoitukseen ja merkitykseen liittyvät näkökulmat.
Hankkeen tuloksena laadittiin arviointiraportti, jossa pyrittiin selvittämään portfolion hyödyntämiseen liittyvät mahdollisuudet LUT:in Ympäristötekniikan koulutusohjelmassa ja Raja- ja merivartiokoulun henkilökuntakursseilla.