Vahvistaako rakennusalan ammatillisen perustutkinnon tuoma ammattitaito rakennusmestarin ammattitaitoa?
Körkkö, Veli-Pekka (2011)
Körkkö, Veli-Pekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101013645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101013645
Tiivistelmä
Rakentamismääräysten mukaan kaikilla rakennustyömailla tulee olla vastaava työnjohtaja, jonka koulutustaso on vähintään teknikkotasoa. Tämän tasoinen koulutus lopetettiin Suomesta 1990-luvulla. Sitä yritettiin korvata insinöörikoulutuksella vuoteen 2007 asti huonolla menestyksellä. Tänä aikana vaje rakennusmestareista kasvoi huomattavaksi. Tästä johtuen valtioneuvosto käynnisti rakennusmestarikoulutuksen uudestaan syksyllä 2007.
Rakennusmestarit työskentelevät rakennustyömailla yhteistyössä käytännön rakentajien kanssa. Aikaisemmin rakennustyöntekijöillä oli luontevana jatko-opiskeluväylänä hakeutua teknikkokoulutukseen ja suorittaa rakennusmestarin tutkinto. Työtä he jatkoivat rakennustyömailla työnjohtotehtävissä ja olivat hyvin sitoutuneita siihen.
Tämän työn tavoite oli tutkia onko rakennusalan perustutkinnon tuomasta osaamisesta hyötyä rakennusmestarin ammatissa. Lisäksi halutaan selvittää voisiko rakennusalan perustutkinto olla vieläkin luonteva väylä jatko-opintoihin rakennusalalla.
Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee ammattitaidon käsitettä ja sen sisältöjä sovellettuna rakennusmestarin ammattitaitoon. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia haastattelututkimuksella. Teemahaastattelua käytettiin tässä työssä tutkimusmenetelmänä. Haastateltavilla oli laaja ja monipuolinen kokemus siitä, mitä rakennusmestarin pitää osata, että hän voi toimia rakennusmestarin ammatissa.
Tutkimus antaa vahvistusta siihen, että toisen asteen rakennusalan perustutkinto ja työkokemus vahvistavat rakennusmestarin ammattitaitoa ja nopeuttavat ammatin harjoittamiseen liittyvien asioiden oppimista. Rakennusmestarikoulutusta voidaan pitää luontevana jatko-opintoväylänä rakennusalan perustutkinnon suorittaneille.
Rakennusmestarit työskentelevät rakennustyömailla yhteistyössä käytännön rakentajien kanssa. Aikaisemmin rakennustyöntekijöillä oli luontevana jatko-opiskeluväylänä hakeutua teknikkokoulutukseen ja suorittaa rakennusmestarin tutkinto. Työtä he jatkoivat rakennustyömailla työnjohtotehtävissä ja olivat hyvin sitoutuneita siihen.
Tämän työn tavoite oli tutkia onko rakennusalan perustutkinnon tuomasta osaamisesta hyötyä rakennusmestarin ammatissa. Lisäksi halutaan selvittää voisiko rakennusalan perustutkinto olla vieläkin luonteva väylä jatko-opintoihin rakennusalalla.
Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee ammattitaidon käsitettä ja sen sisältöjä sovellettuna rakennusmestarin ammattitaitoon. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia haastattelututkimuksella. Teemahaastattelua käytettiin tässä työssä tutkimusmenetelmänä. Haastateltavilla oli laaja ja monipuolinen kokemus siitä, mitä rakennusmestarin pitää osata, että hän voi toimia rakennusmestarin ammatissa.
Tutkimus antaa vahvistusta siihen, että toisen asteen rakennusalan perustutkinto ja työkokemus vahvistavat rakennusmestarin ammattitaitoa ja nopeuttavat ammatin harjoittamiseen liittyvien asioiden oppimista. Rakennusmestarikoulutusta voidaan pitää luontevana jatko-opintoväylänä rakennusalan perustutkinnon suorittaneille.