Erityisherkän lapsen tukeminen ja ohjaaminen päiväkodissa: Opas varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Rinta-Hoiska, Hanna (2020)
Rinta-Hoiska, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611776
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tarkastella varhaiskasvatuksessa käytettäviä menetelmiä erityisherkän lapsen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietämystä erityisherkkyydestä sekä siitä, millaisia toimintatapoja ja -menetelmiä voi hyödyntää erityisherkkien lasten kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas erityisherkän lapsen tukemiseen ja ohjaamiseen varhaiskasvatusympäristössä, jotta varhaiskasvatuksen henkilöstöllä olisi konkreettisia työkaluja ja vinkkejä päiväkotiarjen tilanteisiin. Oppaasta tehtiin yleispätevä, jotta sitä voisi hyödyntää myös muut teemasta kiinnostuneet tai erityisherkkien kanssa tekemisissä olevat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin erityisherkkyyttä piirteenä, sen ilmentymistä sekä virheellisiä tulkintoja ja sukupuolieroja. Teoriaosuuteen on eritelty myös perustietoa suomalaisesta varhaiskasvatuksesta, sen pääpiirteistä ja tavoitteista sekä arjen tyypillisimpiä tilanteita, joissa erityisherkkien lasten piirteet tulevat tavallisimmin esiin.
Teoriatiedon pohjalta luotiin opas, jonka tarkoituksena oli antaa apuja ja vinkkejä erityisherkkien lasten kanssa työskentelyyn. Oppaaseen koottiin toistuvimmat sekä rutiininomaisimmat tilanteet ja toiminnat, jotta oppaasta saataisiin irti mahdollisimman suuri hyöty.
Opinnäytetyön sekä siihen liitetyn oppaan avulla tavoite oli parantaa Päivärinteen päiväkodin henkilökunnan tietämystä erityisherkkyydestä, sekä antaa heille laajempaa näkemystä teemaan liittyen, jotta erityisherkkyyden tunnistaminen olisi heille jatkossa helpompaa. Oppaassa mainittuja menetelmiä voi hyödyntää työssään joko suoraan tai muokaten tietylle ryhmälle tai lapselle sopivaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin erityisherkkyyttä piirteenä, sen ilmentymistä sekä virheellisiä tulkintoja ja sukupuolieroja. Teoriaosuuteen on eritelty myös perustietoa suomalaisesta varhaiskasvatuksesta, sen pääpiirteistä ja tavoitteista sekä arjen tyypillisimpiä tilanteita, joissa erityisherkkien lasten piirteet tulevat tavallisimmin esiin.
Teoriatiedon pohjalta luotiin opas, jonka tarkoituksena oli antaa apuja ja vinkkejä erityisherkkien lasten kanssa työskentelyyn. Oppaaseen koottiin toistuvimmat sekä rutiininomaisimmat tilanteet ja toiminnat, jotta oppaasta saataisiin irti mahdollisimman suuri hyöty.
Opinnäytetyön sekä siihen liitetyn oppaan avulla tavoite oli parantaa Päivärinteen päiväkodin henkilökunnan tietämystä erityisherkkyydestä, sekä antaa heille laajempaa näkemystä teemaan liittyen, jotta erityisherkkyyden tunnistaminen olisi heille jatkossa helpompaa. Oppaassa mainittuja menetelmiä voi hyödyntää työssään joko suoraan tai muokaten tietylle ryhmälle tai lapselle sopivaksi.