Tiedonlouhinta (data mining) verkkokaupan digitaalisessa markkinoinnissa - Case: Dropinmarket.com
Virta, Petri (2011)
Virta, Petri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611079
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin vuonna 2009 perustetun verkkokaupan Dropinmarket.com toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritys voisi digitaalisessa markkinoinnissaan hyödyntää asiakasrekisteriinsä tiedonlouhintaa. Kahden markkinointikampanja -casen avulla oli mahdollista konkreettisesti tutkia, soveltuuko tiedonlouhinta menetelmänä parantamaan yrityksen markkinointimenetelmiä digitaalisessa markkinoinnissa.
Työn teoreettinen viitekehys rajattiin tiedonlouhintaan sekä sen menetelmiin ja tekniikoihin. Teoriaosuudessa käsitellään myös tietokantaa ja asiakasrekisteriä, jotta saataisiin yleiskuva, miten tiedonlouhintaa voidaan soveltaa käytännössä. Lisäksi työn teoreettisessa osassa käsitellään digitaalista markkinointia ja sen erilaisia muotoja.
Työn case-osiossa toimeksiantoyrityksen asiakasrekisteriin sovellettiin tiedonlouhinnan menetelmiä ja tekniikoita tekemällä asiakasryhmiä ja segmentoimalla asiakkaat halutuilla attribuuteilla. Opinnäytetyön teoriatietojen pohjalta yrityksessä tehtiin kaksi erilailla profiloitua digitaalista markkinointikampanjaa, jotka molemmat hyödynsivät opinnäytetyön teoriatietoa ja toivat tiedot käytäntöön.
Opinnäytetyössä arvioitiin yrityksen asiakasrekisteriin suoritetun tiedonlouhinnan onnistumista sekä sitä miten menetelmät soveltuivat yrityksen digitaaliseen markkinointiin. Menetelmät ja tekniikat soveltuivat todella hyvin yrityksen asiakasrekisteriin ja työn pohjalta yritykselle voidaan suositella tiedonlouhintaa digitaalisessa markkinoinnissaan. Opinnäytetyölle suositellaan kumminkin jatkotutkimusta, jotta voitaisiin selvittää, kuinka hyvin markkinointikampanjat onnistuivat tiedonlouhinnan avulla ja ovatko menetelmät kustannustehokkaimmat yrityksen käyttöön. Työssä myös havaittiin tarve henkilökunnan kouluttamiselle tiedonlouhinnan suhteen, jotta tiedonlouhinnan tuomia hyötyjä voitaisiin maksimoida.
Työn teoreettinen viitekehys rajattiin tiedonlouhintaan sekä sen menetelmiin ja tekniikoihin. Teoriaosuudessa käsitellään myös tietokantaa ja asiakasrekisteriä, jotta saataisiin yleiskuva, miten tiedonlouhintaa voidaan soveltaa käytännössä. Lisäksi työn teoreettisessa osassa käsitellään digitaalista markkinointia ja sen erilaisia muotoja.
Työn case-osiossa toimeksiantoyrityksen asiakasrekisteriin sovellettiin tiedonlouhinnan menetelmiä ja tekniikoita tekemällä asiakasryhmiä ja segmentoimalla asiakkaat halutuilla attribuuteilla. Opinnäytetyön teoriatietojen pohjalta yrityksessä tehtiin kaksi erilailla profiloitua digitaalista markkinointikampanjaa, jotka molemmat hyödynsivät opinnäytetyön teoriatietoa ja toivat tiedot käytäntöön.
Opinnäytetyössä arvioitiin yrityksen asiakasrekisteriin suoritetun tiedonlouhinnan onnistumista sekä sitä miten menetelmät soveltuivat yrityksen digitaaliseen markkinointiin. Menetelmät ja tekniikat soveltuivat todella hyvin yrityksen asiakasrekisteriin ja työn pohjalta yritykselle voidaan suositella tiedonlouhintaa digitaalisessa markkinoinnissaan. Opinnäytetyölle suositellaan kumminkin jatkotutkimusta, jotta voitaisiin selvittää, kuinka hyvin markkinointikampanjat onnistuivat tiedonlouhinnan avulla ja ovatko menetelmät kustannustehokkaimmat yrityksen käyttöön. Työssä myös havaittiin tarve henkilökunnan kouluttamiselle tiedonlouhinnan suhteen, jotta tiedonlouhinnan tuomia hyötyjä voitaisiin maksimoida.