Kulttuurifestivaalien yrityskumppanuudet
Innala, Heli (2020)
Innala, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051510185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051510185
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen tietoa, käytännön ohjeita ja uusia ideoita yrityskumppanuuksien kehittämiseen kulttuurifestivaalien ja yritysten välillä laadullisten haastattelujen ja teorian avulla. Aihetta lähestyttiin sekä kulttuurifestivaalien että yritysten edustajien näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Pirkanmaan festivaalit ry, joka on pirkanmaalaisten kulttuurifestivaalien verkosto.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin sponsoroinnin ja yrityskumppanuuden käsitteitä ja niiden eroa, sekä sponsoroinnin muutosta nykyaikaiseksi yhteistyökumppanuudeksi. Teoriaosuudessa käy ilmi, miten yritys saa hyötyä yrityskuvalleen, brändilleen ja imagolleen kumppanuuden sekä markkinointiviestinnän avulla ja mitä hyötyjä tai haasteita sekä riskejä kumppanuuksista voi muodostua osapuolille. Opinnäytetyössä pohdittiin myös luovien alojen potentiaalia yrityskumppanuuksien kehittämisessä. Empiriaosan haastatteluissa käytiin läpi yrityskumppanuuksien solmiminen, laatu ja vaikutukset.
Yrityksille ja niiden brändeille on tarjottava kumppanuuksissa kiinnostavia ja innostavia asioita. Joidenkin kulttuuritoimijoiden puolelta lähdetään liikkeelle vain omista taloudellisista tarpeista, eikä huomioida yrityskumppanuuteen olennaisesti liittyvää vastikkeellisuutta. Nykypäivän yrityskumppanuuksissa brändin, näkyvyyden ja imagon vahvistaminen sekä yhteiskuntavastuullisuus ja arvot menevät myynnillisten tavoitteiden ohi. Pelkkä logonäkyvyys verkkosivuilla tai tapahtumapaikalla ei enää riitä.
Opinnäytetyön haastattelujen perusteella haasteina kumppanuuksissa olivat usein kulttuuritoimijoiden resurssien vähyys, ympärivuotisen näkyvyyden puute, liian heikko hyötysuhde yritykselle ja tapahtuman yleisön sopivuus kohdeyleisöksi. Yrityskumppanuuksien kehittämisen keinoina nousivat haastatteluissa esiin innovatiivisuus, uusien virtuaalisten ratkaisujen hyödyntäminen, produktio- tai taiteilijakohtaiset kumppanuudet, yhteiskuntavastuullisuuden merkityksen kasvattaminen ja yritysten oman henkilökunnan ottaminen mukaan festivaaleille. The purpose of this thesis was to bring together theoretical knowledge, practical guidelines and new ideas for the development of business partnerships between cultural festivals and companies through qualitative interviews and theory. The topic was approached from the perspective of both cultural festivals and business representatives. The thesis was commissioned by the Tampere Region Festivals, which is a network of cultural festivals in Pirkanmaa county in Finland.
This thesis examined the concepts of sponsorship and business partnership and their differences, as well as the transformation of sponsorship into a modern business partnership. The theory part showed how a company can benefit its corporate image, brand and image through partnerships and content marketing. Also, theory part showed what benefits or challenges, or risks partnerships can bring to the parties. The thesis considered the potential of the creative industries and the utilization of cultural workers in developing business cooperation. The interviews in the empirical part covered the main topics of formation, quality and impact of business partnerships.
Companies and their brands need to be offered things that are interesting and inspiring in business partnerships. On the part of some cultural actors, requests for partnership are made only for their own financial needs. One does not notice the compensation that is essentially related to a business partnership. In today's business partnerships, strengthening brand, visibility and image, as well as social responsibility and values, go beyond sales goals. Mere logo visibility on a website or venue is no longer enough.
Based on the thesis interviews, in Finland the challenges in partnerships were often the lack of resources of cultural actors, the lack of year-round visibility, too low efficiency for the company and the suitability of the event audience for the target audience. In the interviews, innovations, the utilization of new virtual solutions, production- or artist-specific partnerships, the growing importance of corporate social responsibility and the involvement of companies' own staff at festivals emerged as means of developing business partnerships forward.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin sponsoroinnin ja yrityskumppanuuden käsitteitä ja niiden eroa, sekä sponsoroinnin muutosta nykyaikaiseksi yhteistyökumppanuudeksi. Teoriaosuudessa käy ilmi, miten yritys saa hyötyä yrityskuvalleen, brändilleen ja imagolleen kumppanuuden sekä markkinointiviestinnän avulla ja mitä hyötyjä tai haasteita sekä riskejä kumppanuuksista voi muodostua osapuolille. Opinnäytetyössä pohdittiin myös luovien alojen potentiaalia yrityskumppanuuksien kehittämisessä. Empiriaosan haastatteluissa käytiin läpi yrityskumppanuuksien solmiminen, laatu ja vaikutukset.
Yrityksille ja niiden brändeille on tarjottava kumppanuuksissa kiinnostavia ja innostavia asioita. Joidenkin kulttuuritoimijoiden puolelta lähdetään liikkeelle vain omista taloudellisista tarpeista, eikä huomioida yrityskumppanuuteen olennaisesti liittyvää vastikkeellisuutta. Nykypäivän yrityskumppanuuksissa brändin, näkyvyyden ja imagon vahvistaminen sekä yhteiskuntavastuullisuus ja arvot menevät myynnillisten tavoitteiden ohi. Pelkkä logonäkyvyys verkkosivuilla tai tapahtumapaikalla ei enää riitä.
Opinnäytetyön haastattelujen perusteella haasteina kumppanuuksissa olivat usein kulttuuritoimijoiden resurssien vähyys, ympärivuotisen näkyvyyden puute, liian heikko hyötysuhde yritykselle ja tapahtuman yleisön sopivuus kohdeyleisöksi. Yrityskumppanuuksien kehittämisen keinoina nousivat haastatteluissa esiin innovatiivisuus, uusien virtuaalisten ratkaisujen hyödyntäminen, produktio- tai taiteilijakohtaiset kumppanuudet, yhteiskuntavastuullisuuden merkityksen kasvattaminen ja yritysten oman henkilökunnan ottaminen mukaan festivaaleille.
This thesis examined the concepts of sponsorship and business partnership and their differences, as well as the transformation of sponsorship into a modern business partnership. The theory part showed how a company can benefit its corporate image, brand and image through partnerships and content marketing. Also, theory part showed what benefits or challenges, or risks partnerships can bring to the parties. The thesis considered the potential of the creative industries and the utilization of cultural workers in developing business cooperation. The interviews in the empirical part covered the main topics of formation, quality and impact of business partnerships.
Companies and their brands need to be offered things that are interesting and inspiring in business partnerships. On the part of some cultural actors, requests for partnership are made only for their own financial needs. One does not notice the compensation that is essentially related to a business partnership. In today's business partnerships, strengthening brand, visibility and image, as well as social responsibility and values, go beyond sales goals. Mere logo visibility on a website or venue is no longer enough.
Based on the thesis interviews, in Finland the challenges in partnerships were often the lack of resources of cultural actors, the lack of year-round visibility, too low efficiency for the company and the suitability of the event audience for the target audience. In the interviews, innovations, the utilization of new virtual solutions, production- or artist-specific partnerships, the growing importance of corporate social responsibility and the involvement of companies' own staff at festivals emerged as means of developing business partnerships forward.