Palvelunhallintajärjestelmän käyttöönotto
Haukimäki, Antti (2011)
Haukimäki, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113669
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin toimeksiantajan ylläpitämän PLM-tukipalvelun toimintatapaan ja sen toiminnan tehostamiseen palvelunhallintajärjestelmällä. Vanha toimintatapa perustui pitkälti tapausten manuaaliseen käsittelyyn ja tietoa täytyi siirtää alustasta toiseen. Vanhan toimintatavan myötä kartoitettiin PLM-tukipalvelun henkilöstön parannusehdotukset palvelunhallintajärjestelmälle sekä luotiin vaatimusmäärittely uuden järjestelmän valintaa varten.
Työssä tutkittiin markkinoilta löytyviä järjestelmiä ja niiden soveltuvuutta toimeksiantajan tarpeisiin. Tutkimuksen perusteella valittiin parhaiten soveltuva järjestelmä yrityksen uudeksi palvelunhallintajärjestelmäksi. Muita työssä tutkittuja asioita olivat ITIL-prosessikehys sekä tuotteen elinkaaren hallinta.
Uuden järjestelmän valinnan myötä luotiin uusi toimintaprosessi PLM-tukipalvelulle. Palvelunhal-lintajärjestelmä otettiin koekäyttöön ja testattavaksi. Testauksen yhteydessä tehtiin tarvittavat konfiguroinnit, jotta järjestelmä saatiin tukemaan PLM-tukipalvelun toimintaprosessia mahdollisimman tehokkaasti.
Työn viimeisenä vaiheena uutta palvelunhallintajärjestelmää pilotoitiin tuotantoympäristössä.
Työn tuloksena tapauskäsittelystä saatiin suoraviivainen ja yhtenäinen prosessi ja tapausten seuranta tehostui huomattavasti. Uusi palvelunhallintajärjestelmä mahdollistaa usean asiakasyrityksen palvelun yhtäaikaisesti samalla alustalla ja täten täyttää yrityksen tulevaisuuden kasvutarpeet PLM-tukipalvelulle.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli JRockyCo Oy, joka toimii puolueettomana asiantuntijana tuotteen elinkaaren hallinnan alueella.
Työssä tutkittiin markkinoilta löytyviä järjestelmiä ja niiden soveltuvuutta toimeksiantajan tarpeisiin. Tutkimuksen perusteella valittiin parhaiten soveltuva järjestelmä yrityksen uudeksi palvelunhallintajärjestelmäksi. Muita työssä tutkittuja asioita olivat ITIL-prosessikehys sekä tuotteen elinkaaren hallinta.
Uuden järjestelmän valinnan myötä luotiin uusi toimintaprosessi PLM-tukipalvelulle. Palvelunhal-lintajärjestelmä otettiin koekäyttöön ja testattavaksi. Testauksen yhteydessä tehtiin tarvittavat konfiguroinnit, jotta järjestelmä saatiin tukemaan PLM-tukipalvelun toimintaprosessia mahdollisimman tehokkaasti.
Työn viimeisenä vaiheena uutta palvelunhallintajärjestelmää pilotoitiin tuotantoympäristössä.
Työn tuloksena tapauskäsittelystä saatiin suoraviivainen ja yhtenäinen prosessi ja tapausten seuranta tehostui huomattavasti. Uusi palvelunhallintajärjestelmä mahdollistaa usean asiakasyrityksen palvelun yhtäaikaisesti samalla alustalla ja täten täyttää yrityksen tulevaisuuden kasvutarpeet PLM-tukipalvelulle.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli JRockyCo Oy, joka toimii puolueettomana asiantuntijana tuotteen elinkaaren hallinnan alueella.