Rebrand the brand
Tahkokorpi, Tiina-Erika (2020)
Tahkokorpi, Tiina-Erika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112806
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa tutkitaan brändiä ja sen kokonaisvaltaista rakentamista. Työn kehittämisen kohteena on kiteyttää lähes 70 vuotta vanhan kalustevalmistajan brändi, jonka kehittämiseen osallistettiin yrityksen johto, työntekijät ja asiakkaat.
Työ etenee British Design Councilin Douple Diamond eli tuplatimantti-prosessimallin mukaisesti. Ensimmäisessä timantissa syntyy ratkaistavan ongelman ymmärrys ja toisessa timantissa hiotaan ratkaisu ongelmaan. Opinnäytetyön ensimmäinen luku esittelee työn taustat, tutkimuskysymykset ja asiakasyrityksen. Toisessa luvussa käsitellään työn kannalta merkityksellinen teoriaosuus. Kolmannessa luvussa kuvataan tutkimustyön eri vaiheet ja niissä käytetyt palvelumuotoilun menetelmät. Työn neljännessä luvussa vastataan tutkimuskysymyksiin ja esitellään uudelleenkiteytty toimeksiantajan kirkas brändi. Tarpeelliset käsitteet selvennetään työn edetessä.
Konseptien ideoinnissa hyödynnettiin asiakastutkimuksissa syntynyttä tietoa. Ideoiden validointiin osallistettiin yrityksen johto ja avainhenkilöt, jotta lopputulos vastasi yrityksen omaa ydintä ja identiteettiä. Hyödyntämällä muotoilun menetelmiä varmistettiin, että konkreettisessa lopputuloksessa näkyvät sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmat brändistä. Kehittämistyö todisti, että palvelumuotoilun työkalupakista löytyy erinomaisia menetelmiä brändien uudis- ja korjausrakentamiseen.
Työ etenee British Design Councilin Douple Diamond eli tuplatimantti-prosessimallin mukaisesti. Ensimmäisessä timantissa syntyy ratkaistavan ongelman ymmärrys ja toisessa timantissa hiotaan ratkaisu ongelmaan. Opinnäytetyön ensimmäinen luku esittelee työn taustat, tutkimuskysymykset ja asiakasyrityksen. Toisessa luvussa käsitellään työn kannalta merkityksellinen teoriaosuus. Kolmannessa luvussa kuvataan tutkimustyön eri vaiheet ja niissä käytetyt palvelumuotoilun menetelmät. Työn neljännessä luvussa vastataan tutkimuskysymyksiin ja esitellään uudelleenkiteytty toimeksiantajan kirkas brändi. Tarpeelliset käsitteet selvennetään työn edetessä.
Konseptien ideoinnissa hyödynnettiin asiakastutkimuksissa syntynyttä tietoa. Ideoiden validointiin osallistettiin yrityksen johto ja avainhenkilöt, jotta lopputulos vastasi yrityksen omaa ydintä ja identiteettiä. Hyödyntämällä muotoilun menetelmiä varmistettiin, että konkreettisessa lopputuloksessa näkyvät sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmat brändistä. Kehittämistyö todisti, että palvelumuotoilun työkalupakista löytyy erinomaisia menetelmiä brändien uudis- ja korjausrakentamiseen.