Mainoskampanjan tehokkuus ja yrityksen tunnettuus Case: Bottega Verde
Sipponen, Katri; Sirkka, Henna (2011)
Sipponen, Katri
Sirkka, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013381
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona italialaista luonnollista kosmetiikkaa myyvälle yritykselle, Bottega Verdelle, jota maahantuo Suomen Luontaiskosmetiikka Oy. Bottega Verde on vielä suhteellisen uusi Suomen markkinoilla ja tämän vuoksi heillä oli tarve tutkia, minkälainen markkinointi tavoittaa suomalaiset kuluttajat parhaiten. Tässä työssä tutkittiin vaikuttaako tarjouskuponkien jakaminen Bottega Verden myyntiin. Lisäksi työssä pyrittiin kartoittamaan yrityksen tunnettuutta kuluttajien keskuudessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin mainonnan tavoitteita, suunnittelua, vaikutuksia, mainonnan muotoja ja mainosvälineitä sekä yksittäisen kampanjan rakentamista. Teoriaosuutta täydennettiin havainnollistavilla esimerkeillä ja omalla pohdinnalla.
Työn empiirinen osuus toteutettiin jakamalla Bottega Verden kahta erilaista tarjouskuponkia satunnaisille kuluttajille. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2011 Helsingin ydinkeskustassa neljänä eri päivänä. Tarkoituksena oli tutkia vaikuttaako jakopaikka ja -aika sekä muut ympäristölliset tekijät kampanjan tehokkuuteen. Lisäksi kuponkien jaon yhteydessä kuluttajilta kysyttiin onko Bottega Verde heille tuttu. Tutkimus Bottega Verden tunnettuudesta toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelukysymystä apuna käyttäen.
Mainoskampanja ei tuottanut odotettua tulosta, joten tutkimuksen suunnitelmaa tulosten analysoinnin osalta muutettiin. Tutkimustuloksista oli selvästi pääteltävissä, että kupongit eivät ole kannattava markkinointikeino Bottega Verdelle. Tutkimus osoitti myös, että suuremmalle osalle vastaajista yritys on vielä tuntematon. Tulosten perusteella todettiin, että yrityksen kannattaisi hankkia lisää näkyvyyttä ja siten kasvattaa asiakaskuntaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin mainonnan tavoitteita, suunnittelua, vaikutuksia, mainonnan muotoja ja mainosvälineitä sekä yksittäisen kampanjan rakentamista. Teoriaosuutta täydennettiin havainnollistavilla esimerkeillä ja omalla pohdinnalla.
Työn empiirinen osuus toteutettiin jakamalla Bottega Verden kahta erilaista tarjouskuponkia satunnaisille kuluttajille. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2011 Helsingin ydinkeskustassa neljänä eri päivänä. Tarkoituksena oli tutkia vaikuttaako jakopaikka ja -aika sekä muut ympäristölliset tekijät kampanjan tehokkuuteen. Lisäksi kuponkien jaon yhteydessä kuluttajilta kysyttiin onko Bottega Verde heille tuttu. Tutkimus Bottega Verden tunnettuudesta toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelukysymystä apuna käyttäen.
Mainoskampanja ei tuottanut odotettua tulosta, joten tutkimuksen suunnitelmaa tulosten analysoinnin osalta muutettiin. Tutkimustuloksista oli selvästi pääteltävissä, että kupongit eivät ole kannattava markkinointikeino Bottega Verdelle. Tutkimus osoitti myös, että suuremmalle osalle vastaajista yritys on vielä tuntematon. Tulosten perusteella todettiin, että yrityksen kannattaisi hankkia lisää näkyvyyttä ja siten kasvattaa asiakaskuntaa.