Oppisopimuskoulutuksen järjestäjän viranomaistehtävät
Pallari, Jeter (2011)
Pallari, Jeter
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvittää oppisopimuskoulutuksen järjestäjän viranomaistehtävät. Tavoitteena on selvittää oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävään vaikuttavat lait ja asetukset sekä miten lainsäädäntö vaikuttaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimintaan.
Tässä opinnäytteessä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään kuuluvaa teemahaastattelua. Haastattelun teemoja olivat oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävät, lainsäädäntö sekä niiden vaikutus oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimintaan. Teemojen valintaan vaikuttivat opinnäytteen keskeiset käsitteet. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, jotka toimivat oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävissä.
Tutkimus osoitti, että oppisopimuskoulutusta koskeva lainsäädäntö on laaja ja monipuolinen. Toimintaa ohjaavat lait ja asetukset useasta eri laista. Oppisopimuskoulutuksen järjestämistä voidaan pitää tarkimmin säädeltynä koulutuksen järjestämismuotona. Oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävät ovat sekä hallinnollisesti että oikeudellisesti vaativimpia koulutuksen järjestäjän tehtäviä.
Oppisopimuskoulutus on erityinen koulutuksen järjestämismuoto. Siksi sen erityispiirteiden tulee vaikuttaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toiminnan organisointiin. Oppisopimuskoulutuksen järjestäminen ei ole oppilaitoslähtöistä toimintaa vaan koulutuksen järjestäjälle kuuluvaa hallinnollista toimintaa. Tämän vuoksi toiminnan organisoinnissa on otettava huomioon henkilöstön osaaminen ja määrä sekä annettava oppisopimustoimistolle riittävän itsenäinen asema, jotta viranomaistehtävän hoito korostuu.
Tutkimuksessa tuli esille että oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävää ei ole selkeästi määritelty lainsäädännössä. Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien toimintaa on syytä ohjata yhdenmukaisemmaksi.
Tässä opinnäytteessä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään kuuluvaa teemahaastattelua. Haastattelun teemoja olivat oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävät, lainsäädäntö sekä niiden vaikutus oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimintaan. Teemojen valintaan vaikuttivat opinnäytteen keskeiset käsitteet. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, jotka toimivat oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävissä.
Tutkimus osoitti, että oppisopimuskoulutusta koskeva lainsäädäntö on laaja ja monipuolinen. Toimintaa ohjaavat lait ja asetukset useasta eri laista. Oppisopimuskoulutuksen järjestämistä voidaan pitää tarkimmin säädeltynä koulutuksen järjestämismuotona. Oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävät ovat sekä hallinnollisesti että oikeudellisesti vaativimpia koulutuksen järjestäjän tehtäviä.
Oppisopimuskoulutus on erityinen koulutuksen järjestämismuoto. Siksi sen erityispiirteiden tulee vaikuttaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toiminnan organisointiin. Oppisopimuskoulutuksen järjestäminen ei ole oppilaitoslähtöistä toimintaa vaan koulutuksen järjestäjälle kuuluvaa hallinnollista toimintaa. Tämän vuoksi toiminnan organisoinnissa on otettava huomioon henkilöstön osaaminen ja määrä sekä annettava oppisopimustoimistolle riittävän itsenäinen asema, jotta viranomaistehtävän hoito korostuu.
Tutkimuksessa tuli esille että oppisopimuskoulutuksen viranomaistehtävää ei ole selkeästi määritelty lainsäädännössä. Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien toimintaa on syytä ohjata yhdenmukaisemmaksi.