Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi hostellin valinnassa : CASE: Suomen Retkeilymajajärjestö SRM ry
Packalén, Päivi (2011)
Packalén, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013383
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sosiaalista mediaa ja digitaalista markkinointia hostellin valinnassa. Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa ilmiönä ja pyrittiin perehtymään sen luomiin mielikuviin, ajatuksiin ja kokemuksiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Retkeilymajajärjestö SRM ry, joka kuuluu kansainväliseen Hostelling International -ketjuun.
Tutkimuksen toteutukseen käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin sekä havainnoinnin että teemahaastattelun keinoin kolmessa suomalaisessa hostellissa toukokuun 2011 aikana. Hostelleissa haastateltiin sekä suomalaisia että ulkomaalaisia asiakkaita ennakkoon laaditun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimusongelma oli: Minkälainen vaikutus sosiaalisella medialla on hostellin valinnassa? Alaongelmia olivat: Mitkä ovat tehokkaimpia keinoja jakaa kokemuksia matkakohteesta sosiaalisessa mediassa? Millä keinoin hostellit tavoittavat asiakkaat sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin kautta? Kuinka paljon toisten matkailijoiden kommentit ja arviot vaikuttavat hostellin valintapäätökseen? Miten SRM voisi kehittää toimintaansa sosiaalisen median ja digitaalisen
markkinoinnin keinoin?
Haastatteluja saatiin kerättyä yhteensä 13 kappaletta. Kvalitatiivisen menetelmän mukaisesti määrä ei ollut tutkimuksessa niin olennainen kuin mahdollisimman kokonaisvaltainen ilmiön tarkastelu. Havainnoinnissa keskityttiin erityisesti sosiaalisen median näkyvyyteen hostellien kohdalla sekä hyödynnettiin tutkijan aiempia kokemuksia kaupunki- ja budjettimatkailusta ja sosiaalisesta mediasta.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalinen media vaikuttaa hostellin valintaan. Erityisesti toisten matkailijoiden kommentit ja arvioinnit vaikuttavat valintapäätökseen. Tehokkaimpia keinoja jakaa kokemuksia sosiaalisessa mediassa ovat tulosten mukaan muiden matkailijoiden arvioinnit ja valokuvat.
Tulosten perusteella hostellien kannattaa olla mukana sosiaalisessa mediassa, sillä siellä ovat asiakkaatkin. Sosiaalinen media on maksuton ja helppokäyttöinen väline organisaatioiden ja yksityishenkilöiden väliseen vuorovaikutukseen. Tästä johtuen sosiaalisen median hyödyntämistä hostellialalla tulisi tukea ja kehittää.
Tutkimuksen toteutukseen käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin sekä havainnoinnin että teemahaastattelun keinoin kolmessa suomalaisessa hostellissa toukokuun 2011 aikana. Hostelleissa haastateltiin sekä suomalaisia että ulkomaalaisia asiakkaita ennakkoon laaditun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimusongelma oli: Minkälainen vaikutus sosiaalisella medialla on hostellin valinnassa? Alaongelmia olivat: Mitkä ovat tehokkaimpia keinoja jakaa kokemuksia matkakohteesta sosiaalisessa mediassa? Millä keinoin hostellit tavoittavat asiakkaat sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin kautta? Kuinka paljon toisten matkailijoiden kommentit ja arviot vaikuttavat hostellin valintapäätökseen? Miten SRM voisi kehittää toimintaansa sosiaalisen median ja digitaalisen
markkinoinnin keinoin?
Haastatteluja saatiin kerättyä yhteensä 13 kappaletta. Kvalitatiivisen menetelmän mukaisesti määrä ei ollut tutkimuksessa niin olennainen kuin mahdollisimman kokonaisvaltainen ilmiön tarkastelu. Havainnoinnissa keskityttiin erityisesti sosiaalisen median näkyvyyteen hostellien kohdalla sekä hyödynnettiin tutkijan aiempia kokemuksia kaupunki- ja budjettimatkailusta ja sosiaalisesta mediasta.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalinen media vaikuttaa hostellin valintaan. Erityisesti toisten matkailijoiden kommentit ja arvioinnit vaikuttavat valintapäätökseen. Tehokkaimpia keinoja jakaa kokemuksia sosiaalisessa mediassa ovat tulosten mukaan muiden matkailijoiden arvioinnit ja valokuvat.
Tulosten perusteella hostellien kannattaa olla mukana sosiaalisessa mediassa, sillä siellä ovat asiakkaatkin. Sosiaalinen media on maksuton ja helppokäyttöinen väline organisaatioiden ja yksityishenkilöiden väliseen vuorovaikutukseen. Tästä johtuen sosiaalisen median hyödyntämistä hostellialalla tulisi tukea ja kehittää.