Utveckling av patientsäkerhet med hjälp av HaiPro rapportering: En studie om användares och behandlares erfarenheter av HaiPro
Eronen, Lotta (2020)
Eronen, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513484
Tiivistelmä
HaiPro verktyget används inom hälso- och sjukvården i Finland för att rapportera fel, avvikelser och nära ögat situationer. Tidigare studier betonar starkt säkerhetskulturens, den öppna dialogens och den skuldfria miljöns inverkan i att förbättra patientsäkerheten med hjälp av farorapporteringsverktyg. Masterarbetet utförs som ett uppdrag där beställaren är HUS Helsingfors universitetssjukhus. Syftet med undersökningen är att kartlägga med vilka metoder ansvariga för HaiPro farorapporteringssystemet behandlar anmälningarna, på det till studien valda sjukhuset. Man är också intresserad av vårdpersonalens erfarenheter av HaiPro. Alla behandlare av HaiPro anmälningar och en från vårdpersonalen på varje enhet på det till studien valda sjukhuset har möjlighet att delta i undersökningen. Målet är att utifrån resultaten kunna åskådliggöra metoderna och bidra till att i framtiden skapa enhetliga modeller som kan användas till att utveckla patientsäkerheten. Som teoretisk referensram används teorin kring begreppet: högt tillförlitliga organisationer. Studien utförs med en kvalitativ forskningsmetod och som datainsamlingsmetod används fokusgruppintervju. Resultatet analyseras med hjälp av innehållsanalys. Ur resultatet stiger kategorierna: kultur, etik, känslor, ledarskap, struktur och verktyget fram. Två huvudkategorier bildas: förändring och utveckling. Ur resultatet går det att dra slutsatsen att en förbättring i hur behandling av HaiPro anmälningar sker skulle vara till fördel i arbetet kring utveckling av patientsäkerheten. Resultatet ger en bild av hur HaiPro anmälningar behandlas på sjukhuset och en inblick i användarnas erfarenheter kring behandling av HaiPro anmälningar och utveckling av patientsäkerhet, men är inte generaliserbart. Resultatet kan vara till stöd för att bilda och implementera ett enhetligt behandlingssätt på sjukhuset och till att skapa en säkerhetskultur som främjar patientsäkerhet.