Yritys X:n lisämyynnin kehittyminen vuonna 2010
Juvonen, Jenna (2011)
Juvonen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513519
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus kenkien vähittäiskauppaketjuun kuuluvan Yritys X:n lisämyynnin kehittymisestä vuonna 2010. Yritys X näki lisämyynnin erinomaisena mahdollisuutena kasvattaa yrityksen kokonaismyyntejä sekä tarjota sen kautta myös asiakkailleen parempaa ja kokonaisvaltaisempaa palvelua. Lisämyynnin kehittämiseksi Yritys X asetti vuonna 2010 jokaiselle myymälälle ja myyjälle lisämyyntitavoitteen, joita seurattiin koko vuoden ajan intensiivisesti. Tämän lisäksi myyjät osallistuivat koulutuksiin ja heille järjestettiin myyntikilpailuja. Lisämyyntiä tehostettiin myös kampanjoin. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, kuinka nämä Yritys X:n käyttämät menetelmät ovat vaikuttaneet lisämyynnin kehittymiseen, ja mitkä menetelmistä ovat toimineet parhaiten.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa Yritys X:lle selvitys lisämyynnin kehittymisestä vuonna 2010, jonka myötä yritys saa arvokasta tietoa lisämyyntiin käytettyjen toimenpiteiden ja menetelmien hyödyistä ja toimivuudesta lisämyynnin kehittämisessä. Tutkimuksen pohjalta yritys voi hyödyntää voimavarojaan ja resurssejaan entistä paremmin, ja käyttää niitä hyväksi havaittuihin lisämyynnin kehittämisen menetelmiin.
Tutkimusaineistona on käytetty Yritys X:n avainlukuja keskiostoksesta ja hoitotuotteiden myynnistä vuosilta 2008–2010. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tilastotieteellistä tutkimusta, joka soveltuu hyvin tutkimukseen, jossa on numeerinen tutkimusaineisto. Tutkimusaineistosta on laadittu Excelin avulla graafisia kaavioita helpottamaan oleellisen informaation esittämistä, sekä tapahtuneiden muutosten havainnollistamista ja tulkitsemista.
Tulokset osoittavat, että Yritys X:n lisämyyntiin panostaminen on kannattanut. Sekä keskiostos että hoitotuotteiden myynti ovat kasvaneet huomattavasti vuoden 2010 aikana edellisiin vuosiin verrattuna. Yritys X:n käyttämistä lisämyynnin kasvattamisen menetelmistä erityisesti myyntitavoitteiden asettaminen ja seuranta sekä myyjien kouluttaminen ovat olleet merkittävimpiä tekijöitä lisämyynnin kasvattamisessa. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lisämyyntiin panostaminen on satsaus yrityksen tulevaisuuteen, ja jokainen siihen käytetty euro tulee moninkertaisena takaisin.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa Yritys X:lle selvitys lisämyynnin kehittymisestä vuonna 2010, jonka myötä yritys saa arvokasta tietoa lisämyyntiin käytettyjen toimenpiteiden ja menetelmien hyödyistä ja toimivuudesta lisämyynnin kehittämisessä. Tutkimuksen pohjalta yritys voi hyödyntää voimavarojaan ja resurssejaan entistä paremmin, ja käyttää niitä hyväksi havaittuihin lisämyynnin kehittämisen menetelmiin.
Tutkimusaineistona on käytetty Yritys X:n avainlukuja keskiostoksesta ja hoitotuotteiden myynnistä vuosilta 2008–2010. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tilastotieteellistä tutkimusta, joka soveltuu hyvin tutkimukseen, jossa on numeerinen tutkimusaineisto. Tutkimusaineistosta on laadittu Excelin avulla graafisia kaavioita helpottamaan oleellisen informaation esittämistä, sekä tapahtuneiden muutosten havainnollistamista ja tulkitsemista.
Tulokset osoittavat, että Yritys X:n lisämyyntiin panostaminen on kannattanut. Sekä keskiostos että hoitotuotteiden myynti ovat kasvaneet huomattavasti vuoden 2010 aikana edellisiin vuosiin verrattuna. Yritys X:n käyttämistä lisämyynnin kasvattamisen menetelmistä erityisesti myyntitavoitteiden asettaminen ja seuranta sekä myyjien kouluttaminen ovat olleet merkittävimpiä tekijöitä lisämyynnin kasvattamisessa. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lisämyyntiin panostaminen on satsaus yrityksen tulevaisuuteen, ja jokainen siihen käytetty euro tulee moninkertaisena takaisin.