Suomalaisten yritysten käyttämiä työhyvinvointipalveluita ja niiden markkinointia : - Esimerkkinä Excenta Oy
Keskinen, Matleena (2011)
Keskinen, Matleena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911670
Tiivistelmä
Työelämä on muuttunut parin viimeisen vuosikymmenen aikana suuresti. Työ on muuttunut hektisemmäksi ja se vaatii tekijältään yhä suurempaa panostusta. Tämän takia työssä jaksaminen on nykypäivän työelämän suurimpia haasteita. Työhyvinvointipalveluiden merkitys ja tarve kasvavat myös väestön ikääntymisen ja hyvinvoinnin arvostuksen takia. Yrityksen panostaessa henkilöstön hyvinvointiin sairauspoissaolot laskevat merkittävästi ja tuottavuus paranee.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Suomessa toimivien yritysten käyttämiä työhyvinvointipalveluita sekä niiden markkinointia. Vastauksia haettiin muun muassa kysymyksiin, mistä ostavassa asemassa olevat henkilöt hakevat tietoa työhyvinvointipalveluista ja milloin yritykset tekevät työhyvinvointipalveluita koskevia päätöksiä. Näihin vastaukset saatua selvisi se, mihin tämän opinnäytetyön pohjalta saatujen tulosten perusteella työhyvinvointipalveluita tarjoavien yritysten tulisi markkinointinsa suunnata ja mitä markkinointikanavia niiden tulisi käyttää.
Tämän tutkimuksen perusjoukko oli Suomessa toimivat yli 50 henkilöä työllistävät yritykset, kunnat ja virastot. Tutkimuksen otos valittiin harkinnanvaraista otantamenetelmää käyttäen. Tutkimus perustuu kvantitatiiviseen empiiriseen aineistoon ja aineistonkeruun menetelmänä oli kysely. Kysely lähetettiin sähköpostitse 804 henkilöstöpäällikölle ja –johtajalle. Vastanneita oli yhteensä 112, eli vastausprosentti oli 13,95 %. Tulosten analysoinnissa käytettiin SPSS-tilastointiohjelmaa ja analysointimenetelmänä oli ristiintaulukointi.
Tässä opinnäytetyössä saatujen tutkimustulosten mukaan Mehiläinen, Suomen Terveystalo ja Diacor ovat tunnetuimmat työhyvinvointipalveluita tarjoavat yritykset Suomessa. Yleisin työhyvinvointipalveluiden tiedonhakupaikka oli internet, sitten kollega tai tuttava sekä messut ja muut tapahtumat. Työhyvinvointipalveluiden ostopäätöksiin vaikuttivat eniten palveluiden hinta, asiakaslähtöisyys ja tarjonnan monipuolisuus. Lisäksi kävi ilmi, että työhyvinvointipalveluita koskevat päätöksenteot ovat ajankohdasta riippumattomia.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Suomessa toimivien yritysten käyttämiä työhyvinvointipalveluita sekä niiden markkinointia. Vastauksia haettiin muun muassa kysymyksiin, mistä ostavassa asemassa olevat henkilöt hakevat tietoa työhyvinvointipalveluista ja milloin yritykset tekevät työhyvinvointipalveluita koskevia päätöksiä. Näihin vastaukset saatua selvisi se, mihin tämän opinnäytetyön pohjalta saatujen tulosten perusteella työhyvinvointipalveluita tarjoavien yritysten tulisi markkinointinsa suunnata ja mitä markkinointikanavia niiden tulisi käyttää.
Tämän tutkimuksen perusjoukko oli Suomessa toimivat yli 50 henkilöä työllistävät yritykset, kunnat ja virastot. Tutkimuksen otos valittiin harkinnanvaraista otantamenetelmää käyttäen. Tutkimus perustuu kvantitatiiviseen empiiriseen aineistoon ja aineistonkeruun menetelmänä oli kysely. Kysely lähetettiin sähköpostitse 804 henkilöstöpäällikölle ja –johtajalle. Vastanneita oli yhteensä 112, eli vastausprosentti oli 13,95 %. Tulosten analysoinnissa käytettiin SPSS-tilastointiohjelmaa ja analysointimenetelmänä oli ristiintaulukointi.
Tässä opinnäytetyössä saatujen tutkimustulosten mukaan Mehiläinen, Suomen Terveystalo ja Diacor ovat tunnetuimmat työhyvinvointipalveluita tarjoavat yritykset Suomessa. Yleisin työhyvinvointipalveluiden tiedonhakupaikka oli internet, sitten kollega tai tuttava sekä messut ja muut tapahtumat. Työhyvinvointipalveluiden ostopäätöksiin vaikuttivat eniten palveluiden hinta, asiakaslähtöisyys ja tarjonnan monipuolisuus. Lisäksi kävi ilmi, että työhyvinvointipalveluita koskevat päätöksenteot ovat ajankohdasta riippumattomia.