Varför väljer konsumenten i huvudstadsregionen en elbil över en bil med en förbränningsmotor?
Håkans, Alexander (2020)
Håkans, Alexander
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714262
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om vilka orsaker och faktorer som inverkar på en konsuments beteende när den gör valet mellan elbil eller bil med förbränningsmotor. Syftet med studien är att undersöka och komma fram till vilka faktorer som driver konsumenten till att köpa en elbil istället för en bil med förbränningsmotor. Studien har avgränsats till huvudstadsregionen i Finland. Studien undersöker huruvida de ekonomiska eller miljörelaterade aspekterna väger tyngst, eller om även de psykologiska eller sociala aspekterna också har en stor betydelse.
För att utreda de bakomliggande faktorerna genomfördes en kvalitativ semistrukturerad intervju. Intervjun utfördes med tio respondenter som valdes på basen av typiskt urval. En kvalitativ undersökningsmetod valdes eftersom än så länge enbart en liten del av befolkningen har erfarenhet av elbilar.
Vid sidan av undersökningen har teoridelen fungerat som bas för arbetet. Teoridelen baserar sig på Philip Kotlers teori om de fyra faktorer som påverkar konsumenten och hur konsumenten beter sig: Personliga, kulturella, sociala och psykologiska. I analysdelen har undersökaren analyserat intervjusvaren mot Kotlers grundprinciper.
Resultatet av studien var, att konsumentens val påverkas mest av personliga och psykologiska faktorer, och först efter det sociala samt kulturella faktorer. Arbetet slutförs med diskussion gällande resultatet samt förslag till fortsatt och expanderad forskning inom ämnet.
För att utreda de bakomliggande faktorerna genomfördes en kvalitativ semistrukturerad intervju. Intervjun utfördes med tio respondenter som valdes på basen av typiskt urval. En kvalitativ undersökningsmetod valdes eftersom än så länge enbart en liten del av befolkningen har erfarenhet av elbilar.
Vid sidan av undersökningen har teoridelen fungerat som bas för arbetet. Teoridelen baserar sig på Philip Kotlers teori om de fyra faktorer som påverkar konsumenten och hur konsumenten beter sig: Personliga, kulturella, sociala och psykologiska. I analysdelen har undersökaren analyserat intervjusvaren mot Kotlers grundprinciper.
Resultatet av studien var, att konsumentens val påverkas mest av personliga och psykologiska faktorer, och först efter det sociala samt kulturella faktorer. Arbetet slutförs med diskussion gällande resultatet samt förslag till fortsatt och expanderad forskning inom ämnet.