Marknadsplan för KD Adventure
Lucander, Ann-Mari (2011)
Lucander, Ann-Mari
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313786
Tiivistelmä
Selkeän, yksityiskohtaisen ja hyödyllisen markkinointisuunnitelman laatiminen vaatii aikaa ja asiaan paneutumista. Resurssien puutteen vuoksi varsinkin vastaperustetuilla pienillä yrityksillä markkinointisuunnitelma usein jää vajavaiseksi jo alusta pitäen. Markkinointisuunnitelman pitäisi olla jatkuva prosessi jossa aikaisemmista virheistä opitaan ja joka aina pidetään mielessä ja jota tutkitaan toimintaa kehitettäessä ja tulevaisuutta suunniteltaessa. KD Adventure on vastaperustettu yritys jolla on edessään markkinointisuunnitelmaprosessin aloittaminen. Autan yrityksen toimitusjohtajaa yksityiskohtaisen ja yritykselle sopivan suunnitelman laatimisessa. Hänellä on paljon visioita ja toiveita yrityksen varalle, mutta niiden paperille saaminen ja selkeyttäminen ovat jääneet tekemättä. Olen lukenut kirjoja ja teorioita aiheesta ja keskittynyt materiaaliin joka käsittelee pieniä vastaperustettuja yrityksiä, ja yrityksiä jotka jo ovat pitkään tehneet ja seuranneet markkinointisuunnitelmaa. Näiden pohjalta laadin yhdenlaisen käsikirjan josta selviää markkinointisuunnitelman tärkeimmät kulmakivet siinä järjestyksessä kun ne kannattaa käsitellä, aloittaen yrityksen tämänhetkisen tilanteen analysoinnista ja päättyen ratkaisuun josta ilmenee yritykselle kannattavin suunnitelma jatkoa ajatellen. Esimerkiksi budjetti, kilpailijat, haasteet ja mahdollisuudet ovat seikkoja jotka täytyy ottaa huomioon. Lisäksi mahdollisten kohderyhmien tarkka analysointi on tärkeää jotta kannattavin kohderyhmä selviää. Haastattelin KD Adventuren toimitusjohtajaa jotta sain tietoa yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta, sekä kahta opettajaa, ja tein sen pohjalta räätälöidyn markkinointisuunnitelman KD Adventurelle kohderyhmää koululaiset silmällä pitäen, sekä autoin yritystä saamaan markkinointisuunnitelmaprosessin alkuun.