PIDÄ HUOLTA : Lautapeli diakoniatyöstä rippikouluun
Anttila, Maarit (2011)
Anttila, Maarit
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092913367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092913367
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anttila, Maarit. Pidä huolta – lautapeli diakoniatyöstä rippikouluun. Pori, syksy 2011, 138 s., 15 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Hoitoalan koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissa.
Tämä opinnäytetyö on produktio. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda diakoniatyöstä kertova peli käytettäväksi rippikoulutyössä. Peli on suunniteltu diakoniakasvatuksen tueksi suurissa ryhmissä. Työn tavoitteina olivat diakoniatyön tunnettuuden vahvistaminen, diakoniatyön kuvan selventäminen, herättää vastuuta lähimmäisestä ja saada nuori pohtimaan kirkollista ammattia.
Produkti lähti käyntiin syksyllä 2010 alan kirjallisuutta tutkimalla. Peliä testasivat ensimmäistä kertaa diakoniatyön opiskelijat, minkä jälkeen peli koki muutamia pelaamista helpottavia muutoksia. Pelin lopullista muotoa testattiin talvi- sekä kesärippikoululeirillä vuonna 2011. Kaikkiaan 45 rippikoululaista vastasi palautteeseen pelistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi lautapeli Pidä huolta. Peli on jaettu kahteen samankaltaiseen peliin isojen ryhmien puolittamiseksi. Pidä huolta -diakoniapeli on pelimekaniikaltaan kevyt ja luo hyvää tunnelmaa. Rippikoululaisten antaman palautteen mukaan peli on opettavainen, viihdyttävä ja kiinnostava. Ohje on selkeä ja peli helposti opittavissa. Pelin kesto on lyhyt ja sitä voi pelata useita kertoja. Lautapeli sopii 4–32 hengen ryhmän pelattavaksi.
Työn raportti alkaa luvulla työn lähtökohdista. Siitä jatketaan työn kannalta yhä tarkentaviin kokonaisuuksiin: diakonia, rippikoulu, mielekäs oppiminen, diakoniakasvatukseen rippikoulussa, lautapeleihin ja tuotteen eli lautapelin valmistusprosessiin. Lopuksi käydään läpi testauksesta saatu palaute, tavoitteiden arviointi ja pohdinta. Tuote on koottavissa tämän opinnäytetyön liitteiden pohjalta, sekä hankkimalla muutamia perinteisiä pelitarvikkeita kuten nopan ja tiimalasin.
Asiasanat: produktio, diakonia, diakoniakasvatus, rippikoulu, lautapelit, pelaaminen, oppiminen
Anttila, Maarit. Pidä huolta – lautapeli diakoniatyöstä rippikouluun. Pori, syksy 2011, 138 s., 15 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Hoitoalan koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissa.
Tämä opinnäytetyö on produktio. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda diakoniatyöstä kertova peli käytettäväksi rippikoulutyössä. Peli on suunniteltu diakoniakasvatuksen tueksi suurissa ryhmissä. Työn tavoitteina olivat diakoniatyön tunnettuuden vahvistaminen, diakoniatyön kuvan selventäminen, herättää vastuuta lähimmäisestä ja saada nuori pohtimaan kirkollista ammattia.
Produkti lähti käyntiin syksyllä 2010 alan kirjallisuutta tutkimalla. Peliä testasivat ensimmäistä kertaa diakoniatyön opiskelijat, minkä jälkeen peli koki muutamia pelaamista helpottavia muutoksia. Pelin lopullista muotoa testattiin talvi- sekä kesärippikoululeirillä vuonna 2011. Kaikkiaan 45 rippikoululaista vastasi palautteeseen pelistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi lautapeli Pidä huolta. Peli on jaettu kahteen samankaltaiseen peliin isojen ryhmien puolittamiseksi. Pidä huolta -diakoniapeli on pelimekaniikaltaan kevyt ja luo hyvää tunnelmaa. Rippikoululaisten antaman palautteen mukaan peli on opettavainen, viihdyttävä ja kiinnostava. Ohje on selkeä ja peli helposti opittavissa. Pelin kesto on lyhyt ja sitä voi pelata useita kertoja. Lautapeli sopii 4–32 hengen ryhmän pelattavaksi.
Työn raportti alkaa luvulla työn lähtökohdista. Siitä jatketaan työn kannalta yhä tarkentaviin kokonaisuuksiin: diakonia, rippikoulu, mielekäs oppiminen, diakoniakasvatukseen rippikoulussa, lautapeleihin ja tuotteen eli lautapelin valmistusprosessiin. Lopuksi käydään läpi testauksesta saatu palaute, tavoitteiden arviointi ja pohdinta. Tuote on koottavissa tämän opinnäytetyön liitteiden pohjalta, sekä hankkimalla muutamia perinteisiä pelitarvikkeita kuten nopan ja tiimalasin.
Asiasanat: produktio, diakonia, diakoniakasvatus, rippikoulu, lautapelit, pelaaminen, oppiminen