OPPIJAKESKEINEN OPETUS – OPETTAJAN JA OPISKELIJAN KOHTAAMINEN LAULUNOPETUKSESSA
Jurmu, Briitta (2011)
Jurmu, Briitta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113696
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään laulunopettajan ja -opiskelijan kohtaamiseen oppijakeskeisessä oppimistilanteessa. Työn tavoitteena on selvittää tekijöitä, jotka laulunopettajan ja -opiskelijan kohtaamisessa saavat aikaan oppimista. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti ne tekijät, jotka mahdollistavat ja edistävät opiskelijan oppimista ja jotka saavat opiskelijassa aikaan positiivista latausta, sisäistä motivaatiota ja intoa laulun opiskeluun ja harjoitteluun.
Työssä on valotettu oppijakeskeisen oppimisen käsitettä, opettajan ja opiskelijan kohtaamisen ulottuvuuksia ja oppimista aikaansaavia tekijöitä opettajan ja opiskelijan kohtaamisessa. Neljännessä luvussa pyritään löytämään näkökulmia siihen, miten laulunopetusta voitaisiin kehittää oppijakeskeisempään suuntaan. Työ perustuu aihetta koskevaan uusimpaan ajankohtaiseen kirjallisuuteen, aihetta koskeviin väitöskirjoihin ja opinnäytetöihin sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin ihmissuhde- ja opetustyöstä.
Opinnäytetyön tuloksissa korostuvat laulunopetuksessa tärkeiden tietojen ja taitojen oppimisen rinnalla myös tunteet ja niiden oppiminen. Tunnetaitojen oppimiseen tarvitaan aina sosiaalinen ympäristö peiliksi. Opiskelijan on tärkeää oppia koulutuksen aikana tunnistamaan omia musiikkiin, musisointiin ja musiikinopiskeluun liittyviä omia tunteitaan ja arvostuksiaan. Tätä tärkeämpää on kuitenkin pystyä rakentamaan positiivinen ja vahva musiikillinen minäkäsitys sekä realistinen käsitys omista kyvyistä opiskeltavan aineen, laulun parissa. Tässä prosessissa oma laulunopettaja on avainasemassa.
Työn avulla pyritään herättämään ajatuksia siitä, että opettaja kohtaamisissaan opiskelijan kanssa voi edistää ja tukea opiskelijan oppimista ja musiikillisen minäkäsityksen ja minäpystyvyyden kehittymistä. Toivomuksena on, että valmistuneet sekä vielä opiskeluvaiheessa olevat laulunopettajaopiskelijat saavat mahdollisuuden pohtia omaa opettajuuttaan ja kohtaamistaan opiskelijoittensa kanssa oppijakeskeisen opetuksen valossa.
Työssä on valotettu oppijakeskeisen oppimisen käsitettä, opettajan ja opiskelijan kohtaamisen ulottuvuuksia ja oppimista aikaansaavia tekijöitä opettajan ja opiskelijan kohtaamisessa. Neljännessä luvussa pyritään löytämään näkökulmia siihen, miten laulunopetusta voitaisiin kehittää oppijakeskeisempään suuntaan. Työ perustuu aihetta koskevaan uusimpaan ajankohtaiseen kirjallisuuteen, aihetta koskeviin väitöskirjoihin ja opinnäytetöihin sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin ihmissuhde- ja opetustyöstä.
Opinnäytetyön tuloksissa korostuvat laulunopetuksessa tärkeiden tietojen ja taitojen oppimisen rinnalla myös tunteet ja niiden oppiminen. Tunnetaitojen oppimiseen tarvitaan aina sosiaalinen ympäristö peiliksi. Opiskelijan on tärkeää oppia koulutuksen aikana tunnistamaan omia musiikkiin, musisointiin ja musiikinopiskeluun liittyviä omia tunteitaan ja arvostuksiaan. Tätä tärkeämpää on kuitenkin pystyä rakentamaan positiivinen ja vahva musiikillinen minäkäsitys sekä realistinen käsitys omista kyvyistä opiskeltavan aineen, laulun parissa. Tässä prosessissa oma laulunopettaja on avainasemassa.
Työn avulla pyritään herättämään ajatuksia siitä, että opettaja kohtaamisissaan opiskelijan kanssa voi edistää ja tukea opiskelijan oppimista ja musiikillisen minäkäsityksen ja minäpystyvyyden kehittymistä. Toivomuksena on, että valmistuneet sekä vielä opiskeluvaiheessa olevat laulunopettajaopiskelijat saavat mahdollisuuden pohtia omaa opettajuuttaan ja kohtaamistaan opiskelijoittensa kanssa oppijakeskeisen opetuksen valossa.