Suomen ja Ahvenanmaan välinen veroraja markkinoinnin kilpailukeinona : Case: Yritys X
Tiljander, Teemu (2011)
Tiljander, Teemu
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413470
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Ahvenanmaalle verkkokaupan perustamisen periaat-teisiin. Tärkeitä osa-alueita ahvenanmaalaisessa verkkokaupassa on hintakilpailun merkitys markkinoinnin kilpailukeinona. Hintakilpailu mahdollistuu, kun käytetään hyväksi Ahvenanmaan ja Suomen välissä olevaa verorajaa sekä nykyistä ar-vonlisäverolainsäädäntöä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on koota yhteen periaatteet, joiden varaan ahvenan-maalaisen verkkokaupan kannattavuus perustuu. Lisäksi tavoitteena oli tutkia mahdollisia lakimuutoksia, jotka tulevaisuudessa tuleva vaikuttamaan verkkokau-pan kannattavuuteen.
Case-yrityksenä käytettiin Yritys X:ää, joka perusti verkkokaupan Ahvenanmaalle samalla, kun tätä opinnäytetyötä tehtiin. Tutkimus tehtiin ensisijaisesti juuri Yritys X:lle. Tutkimuksen lopuksi voitiin todeta, että todennäköisesti Ahvenanmaan verkkokaupan kannattavuus kannattaa arvioida uudelleen vuonna 2013. Tämä perustuu lakimuutokseen, joka muuttaa merkittävästi tullauskäytäntöä Ahvenan-maan ja Suomen välillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on koota yhteen periaatteet, joiden varaan ahvenan-maalaisen verkkokaupan kannattavuus perustuu. Lisäksi tavoitteena oli tutkia mahdollisia lakimuutoksia, jotka tulevaisuudessa tuleva vaikuttamaan verkkokau-pan kannattavuuteen.
Case-yrityksenä käytettiin Yritys X:ää, joka perusti verkkokaupan Ahvenanmaalle samalla, kun tätä opinnäytetyötä tehtiin. Tutkimus tehtiin ensisijaisesti juuri Yritys X:lle. Tutkimuksen lopuksi voitiin todeta, että todennäköisesti Ahvenanmaan verkkokaupan kannattavuus kannattaa arvioida uudelleen vuonna 2013. Tämä perustuu lakimuutokseen, joka muuttaa merkittävästi tullauskäytäntöä Ahvenan-maan ja Suomen välillä.