Pääkaupunkiseudulla asuvien 20-24 -vuotiaiden yökerhon valintaan johtaneet tekijät
parviainen, Jenny (2011)
parviainen, Jenny
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010431
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle Revoltille tietoa siitä, miksi heidän määrittämänsä kohderyhmä hakeutuu yökerhoon, mitkä tekijät nousevat tärkeimmiksi valintatekijöiksi yökerhoa valittaessa ja kuinka ostokäyttäytyminen näkyy yökerhon valintatilanteessa. Tutkimuksen tulosten kautta tarkoituksena oli tuottaa kehitysehdotuksia Revoltille. Tutkimuksella selvitettiin 20–24 -vuotiaiden yökerhon valintaan vaikuttavia tekijöitä pääkaupunkiseudulla. Pyrkimyksenä oli myös saada tietoa siitä, miten ostokäyttäytyminen sekä eri markkinointikeinot vaikuttavat kohderyhmän yökerhovalinnassa. Revoltin toiminnalle on tärkeää tunnistaa kohderyhmän vaatimat tarpeet ja pyrkiä parantamaan toimintaansa saatujen tulosten kautta. Viitekehyksenä toimii asiakkaan ostokäyttäytyminen ja ostoprosessi sekä arvo- ja hyötyajattelu.
Työssä käytettiin aineistonkeruumenetelminä haastattelua ja kyselyä, jotta tuloksista saataisiin mahdollisimman monipuolisia ja yhteistyöyritystä laajasti palvelevia. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat kvantitatiiviset- ja kvalitatiiviset lähestymistavat. Tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella ja teemahaastattelulla.
Kyselyn tuloksissa korostui ystävien, musiikin ja muun asiakaskunnan merkitys yökerhon valinnassa. Yökerhoon lähtemisen syyksi nousivat kavereiden kanssa oleminen, tanssiminen ja rentoutuminen. Parhaimpina markkinointiväylinä toimivat ystävien suositukset sekä Facebook. Yökerhoihin saavuttiin yleisimmin kello 23.00–00 ja niihin oltiin valmiita jonottamaan 10–20 minuuttia. Rahaa kului naisilla keskimäärin 11–30 euroa, kun taas miehillä hieman enemmän, 31–50 euroa. Yökerhoissa käytiin yleisimmin kahdesta kolmeen kertaa kuukaudessa.
Revoltin toiminnalle tärkeinä tekijöinä korostui huomiot, joiden mukaan sisällöntarjonta ei vaikuta juurikaan yökerhoon hakeutumisessa. Promootioiden sekä flyereiden merkitys markkinoinnissa näytti olevan vähäinen. Kohderyhmästa alle puolet kävi Revoltin järjestämässä Summer Heat- kesäklubilla, vaikka yli puolet oli tietoisia klubin olemassaolosta. Tutkimus tuotti hyödyllistä tietoa, jonka pohjalta Revoltti voi kehittää toimintaansa.
Asiasanat:yökerho, ostokäyttäytyminen, ostoprosessi
Työssä käytettiin aineistonkeruumenetelminä haastattelua ja kyselyä, jotta tuloksista saataisiin mahdollisimman monipuolisia ja yhteistyöyritystä laajasti palvelevia. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat kvantitatiiviset- ja kvalitatiiviset lähestymistavat. Tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella ja teemahaastattelulla.
Kyselyn tuloksissa korostui ystävien, musiikin ja muun asiakaskunnan merkitys yökerhon valinnassa. Yökerhoon lähtemisen syyksi nousivat kavereiden kanssa oleminen, tanssiminen ja rentoutuminen. Parhaimpina markkinointiväylinä toimivat ystävien suositukset sekä Facebook. Yökerhoihin saavuttiin yleisimmin kello 23.00–00 ja niihin oltiin valmiita jonottamaan 10–20 minuuttia. Rahaa kului naisilla keskimäärin 11–30 euroa, kun taas miehillä hieman enemmän, 31–50 euroa. Yökerhoissa käytiin yleisimmin kahdesta kolmeen kertaa kuukaudessa.
Revoltin toiminnalle tärkeinä tekijöinä korostui huomiot, joiden mukaan sisällöntarjonta ei vaikuta juurikaan yökerhoon hakeutumisessa. Promootioiden sekä flyereiden merkitys markkinoinnissa näytti olevan vähäinen. Kohderyhmästa alle puolet kävi Revoltin järjestämässä Summer Heat- kesäklubilla, vaikka yli puolet oli tietoisia klubin olemassaolosta. Tutkimus tuotti hyödyllistä tietoa, jonka pohjalta Revoltti voi kehittää toimintaansa.
Asiasanat:yökerho, ostokäyttäytyminen, ostoprosessi