Maakirjan päiväkodin henkilökunnan ajatuksia kestävästä kehityksestä lasten päivähoidossa : "Että miten lapset oppisivat nauttimaan luonnosta ja muutenkin ympäristöstä, että ne olisi vähän niin kuin osa sitä"
Kaisto, Eevamaija; Mäkelä, Paula (2011)
Kaisto, Eevamaija
Mäkelä, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249335
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Otaniemi
Sosiaalialan koulutusohjelma
Eevamaija Kaisto
Paula Mäkelä
Maakirjan päiväkodin henkilökunnan ajatuksia kestävästä kehityksestä lasten päivähoidossa
”Että miten lapset oppisivat nauttimaan luonnosta ja muutenkin ympäristöstä, että ne olisi vähän niin kuin osa sitä”
Vuosi 2011 Sivumäärä 41
Opinnäytetyömme on osa KOULII Koulutuksen Innovaatio & Integraatio -hanketta, joka on Espoon seudun koulutusyhtymä Omnian ja Laurea - ammattikorkeakoulun yhteisprojekti. Hankkeen tavoitteena on ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun yhteistyön ja opetushenkilökunnan osaamisen kehittäminen. KOULII- hanke on alkanut 1.8.2010 ja se päättyy 31.12.2012.
Opinnäytetyö toteutettiin Espoon Suurpellossa sijaitsevassa Maakirjan päiväkodissa. Tutkimuskohteena oli päiväkodin henkilökunta. Maakirjan päiväkoti on uusi kestävän kehityksen kasvatukseen suunniteltu ja suuntautunut päiväkoti. Opinnäytetyössämme selvitimme Maakirjan päiväkodin henkilökunnan ajatuksia kestävästä kehityksestä ja sen merkityksestä lasten päivähoidossa sekä henkilökunnan tarpeita ja toiveita saada kestävään kehitykseen liittyvää koulutusta. Opinnäytetyössä kestävää kehitystä on tarkasteltu sen ekologisesta näkökulmasta.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena ja tutkimustapana käytimme teemahaastattelua. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkodin henkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia kestävästä kehityksestä ja sen roolista lasten päivähoidossa. Tarkoituksena oli myös selvittää henkilökunnan tarpeita ja toiveita saada lisäkoulutusta kestävästä kehityksestä lasten päivähoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilökunnan ajatuksista, kokemuksia ja koulutustarpeita kestävään kehitykseen liittyen.
Tulokset osoittavat, että päiväkodinhenkilökunnalla oli eritasoista kestävän kehityksen tietämystä ja osaamista. Osa päiväkodin henkilökunnasta ajatteli kestävän kehityksen merkitsevän lähinnä kierrättämistä. Osa taas käsitti kestävän kehityksen merkitsevän laajempaa kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on kestävä eläminen ja ympäristön säilyttäminen tuleville sukupolville.
Päiväkodin kestävän kehityksen kasvatuksessa nähtiin tärkeänä lapsen osallisuus kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa: kierrätyksessä, jätteiden lajittelussa sekä kasvien kasvatuksessa ja kompostoinnissa. Tärkeänä pidettiin kestävään kehitykseen liittyvien asioiden selittämistä lapsille sekä henkilökunnan sitoutumista kestävän kehityksen kasvatukseen. Ympäristö- ja luontokasvatuksessa päiväkodin henkilökunta korosti tutkimista ja oppimista yhdessä lapsen kanssa sekä lapsen tutustuttamista luontoon. Henkilökunnan tarpeet ja toiveet kestävän kehityksen koulutukselle liittyivät suurelta osin toiveisiin saada lisää tietoa kestävästä kehityksestä, osallistua luonto- ja ympäristökasvatus-koulutukseen sekä päivittää aikaisempia koulutuksia. Henkilökunta toivoi myös kestävän kehityksen koulutuksen antavan uusia ideoita kestävän kehityksen toiminnan lisäämiseksi päiväkodissa.
Asiasanat, varhaiskasvatus, kestävä kehitys, ympäristökasvatus, luontokasvatus, tutkiva oppiminen
Laurea Otaniemi
Sosiaalialan koulutusohjelma
Eevamaija Kaisto
Paula Mäkelä
Maakirjan päiväkodin henkilökunnan ajatuksia kestävästä kehityksestä lasten päivähoidossa
”Että miten lapset oppisivat nauttimaan luonnosta ja muutenkin ympäristöstä, että ne olisi vähän niin kuin osa sitä”
Vuosi 2011 Sivumäärä 41
Opinnäytetyömme on osa KOULII Koulutuksen Innovaatio & Integraatio -hanketta, joka on Espoon seudun koulutusyhtymä Omnian ja Laurea - ammattikorkeakoulun yhteisprojekti. Hankkeen tavoitteena on ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun yhteistyön ja opetushenkilökunnan osaamisen kehittäminen. KOULII- hanke on alkanut 1.8.2010 ja se päättyy 31.12.2012.
Opinnäytetyö toteutettiin Espoon Suurpellossa sijaitsevassa Maakirjan päiväkodissa. Tutkimuskohteena oli päiväkodin henkilökunta. Maakirjan päiväkoti on uusi kestävän kehityksen kasvatukseen suunniteltu ja suuntautunut päiväkoti. Opinnäytetyössämme selvitimme Maakirjan päiväkodin henkilökunnan ajatuksia kestävästä kehityksestä ja sen merkityksestä lasten päivähoidossa sekä henkilökunnan tarpeita ja toiveita saada kestävään kehitykseen liittyvää koulutusta. Opinnäytetyössä kestävää kehitystä on tarkasteltu sen ekologisesta näkökulmasta.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena ja tutkimustapana käytimme teemahaastattelua. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkodin henkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia kestävästä kehityksestä ja sen roolista lasten päivähoidossa. Tarkoituksena oli myös selvittää henkilökunnan tarpeita ja toiveita saada lisäkoulutusta kestävästä kehityksestä lasten päivähoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilökunnan ajatuksista, kokemuksia ja koulutustarpeita kestävään kehitykseen liittyen.
Tulokset osoittavat, että päiväkodinhenkilökunnalla oli eritasoista kestävän kehityksen tietämystä ja osaamista. Osa päiväkodin henkilökunnasta ajatteli kestävän kehityksen merkitsevän lähinnä kierrättämistä. Osa taas käsitti kestävän kehityksen merkitsevän laajempaa kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on kestävä eläminen ja ympäristön säilyttäminen tuleville sukupolville.
Päiväkodin kestävän kehityksen kasvatuksessa nähtiin tärkeänä lapsen osallisuus kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa: kierrätyksessä, jätteiden lajittelussa sekä kasvien kasvatuksessa ja kompostoinnissa. Tärkeänä pidettiin kestävään kehitykseen liittyvien asioiden selittämistä lapsille sekä henkilökunnan sitoutumista kestävän kehityksen kasvatukseen. Ympäristö- ja luontokasvatuksessa päiväkodin henkilökunta korosti tutkimista ja oppimista yhdessä lapsen kanssa sekä lapsen tutustuttamista luontoon. Henkilökunnan tarpeet ja toiveet kestävän kehityksen koulutukselle liittyivät suurelta osin toiveisiin saada lisää tietoa kestävästä kehityksestä, osallistua luonto- ja ympäristökasvatus-koulutukseen sekä päivittää aikaisempia koulutuksia. Henkilökunta toivoi myös kestävän kehityksen koulutuksen antavan uusia ideoita kestävän kehityksen toiminnan lisäämiseksi päiväkodissa.
Asiasanat, varhaiskasvatus, kestävä kehitys, ympäristökasvatus, luontokasvatus, tutkiva oppiminen