Planering och genomförande av rekryteringskampanj för företaget Pulp Active Oy
Lehto, Lise (2011)
Lehto, Lise
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102514016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102514016
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att planera och genomföra en rekryteringskampanj för företaget Pulp Active Oy. Metoden som används är Case studie research metoden (fallstudie). Denna metod svarar på frågorna "hur?" och "varför?". Ämnesområdet som behandlas är huvudsakligen marknadsföring, men behandlar främst ämnet kampanjplanering. Den största utmaningen är att planera och utföra kampanjen så att de rätta personerna kommer att hittas. För detta krävs det ett lockande budskap och en klar budskaps strategi. Begränsningar i arbetet görs enligt vilken målgrupp som vill nås. Kampanjen begränsar sig även till huvudstadsregionen och de större städerna i Finland. Personerna erbjuds ett arbete som promotorer inom företaget och kommer att jobba som frilansare. Materialet som används är litteraturstudier inom ämnet marknadsföring och marknadskommunikation, elektroniska källor och muntliga källor. De muntliga källorna är personer som jobbar som arbetar på företaget Pulp Active Oy. Målgruppen nås genom olika utvalda medier. Resultatet med kampanjen visar att kampanjen har en större inverkan inom huvudstadsregionen än vad den har i de andra större finländska städerna. Detta anses bero på att flera människor bor i huvudstadsregionen och att kontoret ligger i Helsingfors. Kampanjen når sin målsättning inom huvudstadsregionen, men ligger klart under det önskade antalet nya promotorer inom de andra städerna.