Sijoitettujen nuorten kokemuksia koulukiusaamisesta
Hautaoja, Julia (2020)
Hautaoja, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sijoitettujen nuorten koulukiusaaminen. Opinnäytetyössä tutkittiin haastattelujen avulla sijoitettujen nuorten kokemuksia koulukiusaamisesta ja käsiteltiin koulukiusaamista sekä sen ehkäisemistä. Tavoitteena oli kartoittaa sijoitettujen nuorten tuen tarvetta koulukiusaamiseen nähden ja etsiä heidän kokemuksistaan niitä keinoja, jotka on koettu toimiviksi hyvinvoinnin edistämisen ja voimavarojen kannalta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja haastatteluista. Opinnäytetyössä avataan haastattelun kysymysten teemoja teoria- ja tutkimustiedon valossa. Teoreettinen viitekehys luo pohjan tälle opinnäytetyölle. Haastattelin kolme lastensuojelulaitokseen sijoitettuna ollutta nuorta ja haastatteluosuudessa avaan näiden kolmen haastattelun sisältöä. Haastattelujen avulla todettiin, että sijoitetut nuoret ovat kokeneet paljon kiusaamista ja toimiville keinoille kiusaamisen vähentämiseksi tai sen lopettamiseksi on yhä tarvetta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda lisää kokemusperäistä tietoa suoraan Konkarikodissa sijoitettuina olleilta nuorilta. Opinnäytetyössäni halusin tuoda esiin myös ajankohtaista tietoa koulukiusaamiseen liittyen, jotta tietoa voitaisiin hyödyntää sekä sijaishuollon nuoren, lastensuojelun kasvatusohjaajan ja myös perheenjäsenen näkökulmasta. The topic of this thesis is school bullying of young people placed in children's home. The thesis examined the experiences of young child welfare customers in school bullying through interviews and dealt with school bullying and its prevention. The aim was to map the need for support for placed young people in relation to school bullying and to look into their experiences for ways that have been perceived to work in terms of promoting well-being and resources.
The thesis consists of a theoretical part and interviews. The themes of the interview questions are opened in the thesis in the light of theoretical and research information. The theoretical framework provides the basis for this thesis. I interviewed three young people who have been customers of child welfare and placed in a children's home, and in the interview section I open the content of these three interviews. Interviews revealed that placed young people have experienced a lot of bullying and that there is still a need for effective measures to reduce or stop bullying.
The purpose of this thesis was to bring more experiential information directly from young people placed in the Home of Konkari. In my thesis, I also wanted to highlight current information related to school bullying, so that the information could be utilized from the perspective of a young person placed in care, a child welfare education counselor and also a family member.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja haastatteluista. Opinnäytetyössä avataan haastattelun kysymysten teemoja teoria- ja tutkimustiedon valossa. Teoreettinen viitekehys luo pohjan tälle opinnäytetyölle. Haastattelin kolme lastensuojelulaitokseen sijoitettuna ollutta nuorta ja haastatteluosuudessa avaan näiden kolmen haastattelun sisältöä. Haastattelujen avulla todettiin, että sijoitetut nuoret ovat kokeneet paljon kiusaamista ja toimiville keinoille kiusaamisen vähentämiseksi tai sen lopettamiseksi on yhä tarvetta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda lisää kokemusperäistä tietoa suoraan Konkarikodissa sijoitettuina olleilta nuorilta. Opinnäytetyössäni halusin tuoda esiin myös ajankohtaista tietoa koulukiusaamiseen liittyen, jotta tietoa voitaisiin hyödyntää sekä sijaishuollon nuoren, lastensuojelun kasvatusohjaajan ja myös perheenjäsenen näkökulmasta.
The thesis consists of a theoretical part and interviews. The themes of the interview questions are opened in the thesis in the light of theoretical and research information. The theoretical framework provides the basis for this thesis. I interviewed three young people who have been customers of child welfare and placed in a children's home, and in the interview section I open the content of these three interviews. Interviews revealed that placed young people have experienced a lot of bullying and that there is still a need for effective measures to reduce or stop bullying.
The purpose of this thesis was to bring more experiential information directly from young people placed in the Home of Konkari. In my thesis, I also wanted to highlight current information related to school bullying, so that the information could be utilized from the perspective of a young person placed in care, a child welfare education counselor and also a family member.