Vastuullisuuden näkyminen hotellissa : Case: Original Sokos Hotel Kupittaa
Särs, Michaela (2020)
Särs, Michaela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213008
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vastuullisuuden näkymistä hotelleissa. Työn tavoitteena oli luoda opinnäytetyön toimeksiantajalle kehitysehdotuksia vastuullisuuden esilletuomiseksi heinäkuussa 2020 avattavaan Original Sokos Hotel Kupittaa-hotelliin. Työtä tehdessä kyseinen hotelli oli vielä rakennusvaiheessa. Tutkimuksen tutkimusongelmana oli selvittää, miten vastuullisuus saadaan näkyviin asiakkaille konkreettisesti hotellissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Teoreettinen viitekehys koostuu vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä yritysmaailmassa sekä matkailualalla. Tutkimuksesta myös selvisi, millainen on tulevaisuuden vastuullinen matkailija. Havainnointia tehtiin hotelleissa paikan päällä Aasiassa ja Suomessa sekä verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksesta nousi vahvasti esille, että vastuullisuus on tärkeä osa yritystoimintaa ja useat matkailijat myös huomioivat sen valintoja tehdessään. Eniten toteutuksia havaittiin ympäristö- sekä sosiokulttuuriseen vastuullisuuteen liittyen. Tulosten mukaan vastuullisuutta tuotiin esille hotelleissa muun muassa ohjekyltteinä ja ympäristösertifikaatteina. Kestävää kehitystä edistettiin hotelleissa omavaraisuutena, tukemalla paikallisuutta, ekologista vaihtoehtoa tarjoamalla, yhteisöllisyytenä, hyväntekeväisyyskohteina sekä kertakäyttö- ja muovituotteita välttämällä.
Tuloksien pohjalta syntyi kehitysehdotukset hotellille, jotka koottiin Canva-ohjelmalla. Kehitysehdotukset olivat konkreettisia tekoja hotellissa sekä osittain myös verkossa ja sosiaalisessa mediassa toteutettavia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Teoreettinen viitekehys koostuu vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä yritysmaailmassa sekä matkailualalla. Tutkimuksesta myös selvisi, millainen on tulevaisuuden vastuullinen matkailija. Havainnointia tehtiin hotelleissa paikan päällä Aasiassa ja Suomessa sekä verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksesta nousi vahvasti esille, että vastuullisuus on tärkeä osa yritystoimintaa ja useat matkailijat myös huomioivat sen valintoja tehdessään. Eniten toteutuksia havaittiin ympäristö- sekä sosiokulttuuriseen vastuullisuuteen liittyen. Tulosten mukaan vastuullisuutta tuotiin esille hotelleissa muun muassa ohjekyltteinä ja ympäristösertifikaatteina. Kestävää kehitystä edistettiin hotelleissa omavaraisuutena, tukemalla paikallisuutta, ekologista vaihtoehtoa tarjoamalla, yhteisöllisyytenä, hyväntekeväisyyskohteina sekä kertakäyttö- ja muovituotteita välttämällä.
Tuloksien pohjalta syntyi kehitysehdotukset hotellille, jotka koottiin Canva-ohjelmalla. Kehitysehdotukset olivat konkreettisia tekoja hotellissa sekä osittain myös verkossa ja sosiaalisessa mediassa toteutettavia.