Vasta-alkajana ammattilainen: Instrumentin aloittaminen aikuisena – musiikkipedagogin oppimiskokemus
Tirronen, Sanni (2020)
Tirronen, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia aikuisten oppimista instrumenttiopintojen alussa sekä uuden soittimen aloittamisen mahdollisia hyötyjä musiikkipedagogille. Opinnäytetyötä varten aloitettu sellonsoitto juontaa juurensa työn tekijän musiikkiopistoaikojen haaveisiin. Omakohtaisen oppimisen kautta pyrittiin löytämään aikuisoppimisen piirteitä soittoharrastuksesta. Taiteelliseen osuuteen asetettiin tavoitteiksi perustekniikan onnistuminen sekä soitetun ohjelmiston esittäminen pienimuotoisessa konsertissa, joka pidettiin näytteenä edistymisestä 6.5.2020 Facebookin livestriimin välityksellä.
Opinnäytetyötä varten aloitettu sellonsoitto toimi tutkimuskohteena. Tämän vuoksi tutkimus aikuisoppimisesta toteutettiin uudenlaisesta näkökulmasta. Oman oppimisen tutkiminen oli pääasiallinen tutkimusmenetelmä, minkä vuoksi tutkimuksen oppimispäiväkirja on työssä liitteenä. Opinnäytetyötä varten uuden instrumentin harjoittelua kuvattiin ja videomateriaalista tehtiin kahdeksan kuukauden ajalta edistymisen koostevideo. Videon voi katsoa osoitteesta https://youtu.be/KA_gxgGmyys 31.12.2021 saakka.
Tutkielman tulosten perusteella aikuisilla ei ole esteitä aloittaa instrumenttiopintoja. Aikuisoppijat ovat monitaustaisia ja motivaation ohjaamia yksilöitä, joille soittoharrastus on jotain omaa ja merkityksellistä. Oppijan tarpeet ja vaatimukset oppimiseen ja opettamiseen tulee ottaa huomioon jokaisen aikuisoppijan kanssa. Opittavat asiat on hyvä jakaa pienempiin paloihin, jolloin oppija voi keskittyä huolella yhteen uuteen asiaan kerrallaan. Kun musiikkipedagogi asettuu jälleen aloittelevan oppilaan asemaan, uuden oppiminen kartuttaa hänelle kallisarvoista kokemusta uudesta soitinryhmästä.
Opinnäytetyötä varten aloitettu sellonsoitto toimi tutkimuskohteena. Tämän vuoksi tutkimus aikuisoppimisesta toteutettiin uudenlaisesta näkökulmasta. Oman oppimisen tutkiminen oli pääasiallinen tutkimusmenetelmä, minkä vuoksi tutkimuksen oppimispäiväkirja on työssä liitteenä. Opinnäytetyötä varten uuden instrumentin harjoittelua kuvattiin ja videomateriaalista tehtiin kahdeksan kuukauden ajalta edistymisen koostevideo. Videon voi katsoa osoitteesta https://youtu.be/KA_gxgGmyys 31.12.2021 saakka.
Tutkielman tulosten perusteella aikuisilla ei ole esteitä aloittaa instrumenttiopintoja. Aikuisoppijat ovat monitaustaisia ja motivaation ohjaamia yksilöitä, joille soittoharrastus on jotain omaa ja merkityksellistä. Oppijan tarpeet ja vaatimukset oppimiseen ja opettamiseen tulee ottaa huomioon jokaisen aikuisoppijan kanssa. Opittavat asiat on hyvä jakaa pienempiin paloihin, jolloin oppija voi keskittyä huolella yhteen uuteen asiaan kerrallaan. Kun musiikkipedagogi asettuu jälleen aloittelevan oppilaan asemaan, uuden oppiminen kartuttaa hänelle kallisarvoista kokemusta uudesta soitinryhmästä.