Ravitsemispalvelut Aitoon koulutuskeskuksella
Ravantti, Liisa; Tuomi, Piia (2020)
Ravantti, Liisa
Tuomi, Piia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Aitoon koulutuskeskuksen ravitsemispalveluja. Tarkoituksena oli tehdä käsikirja ravitsemispalveluiden käyttöön, mutta aikataulun kireyden takia päätettiin tehdä pohja käsikirjalle. Ennen opinnäytetyön aloitusta uusittiin oppilaitoksen kiertävä ruokalista huomioiden ravitsemussuositukset. Tähän liittyen analysoitiin listalta yhden viikon ruokien ravintosisältöjä Arkilounaskriteereiden perusteella ja pohdittiin, miten ruokia voisi kehittää. Ravitsemispalveluiden käyttöön hankittu Jamix-tuotannonohjausjärjestelmä on ollut vähäisellä käytöllä, sillä sen reseptiikka on ollut puutteellinen ja sen käyttöön ottamiseen on vaikuttanut myös ajan vähyys. Työn yhtenä tavoitteena oli kannustaa keittiöhenkilökuntaa ja ammattiopettajia käyttämään ohjelmistoa jokapäiväisessä työskentelyssä. Työssä tehtiin asiakastyytyväisyyskysely koskien ruoan laatua, ruokailutilannetta ja yleisesti ravitsemispalveluja. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla sekä opiskelijoille että henkilökunnalle.
Ennen työn aloittamista laadittiin monipuolinen ja suositusten mukainen ruokalista, jonka toteutusta ja testaamista vaikeutti koronaviruksen aiheuttama etäopiskelu ja –opetus. Reseptiikka saatiin projektin aikana lähes valmiiksi pieniä ravintosisältöjen muokkauksia lukuun ottamatta. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksena voidaan todeta, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä ravitsemispalveluiden toimintaan ja ruokaan. Kehittämistä vaativia kohteita ovat salaattitarjoilujen monipuolistaminen, ruokien keventäminen ja ruokasalin sisustaminen viihtyisämmäksi.
Ennen työn aloittamista laadittiin monipuolinen ja suositusten mukainen ruokalista, jonka toteutusta ja testaamista vaikeutti koronaviruksen aiheuttama etäopiskelu ja –opetus. Reseptiikka saatiin projektin aikana lähes valmiiksi pieniä ravintosisältöjen muokkauksia lukuun ottamatta. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksena voidaan todeta, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä ravitsemispalveluiden toimintaan ja ruokaan. Kehittämistä vaativia kohteita ovat salaattitarjoilujen monipuolistaminen, ruokien keventäminen ja ruokasalin sisustaminen viihtyisämmäksi.