Rovaniemen ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan opiskelijoiden kokemuksia syventävien ammattiopintojen itseopiskeluista
Laari, Eeva (2011)
Laari, Eeva
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102814069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102814069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten Rovaniemen ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman opiskelijat kokivat syventävien ammattiopintojen itseopiskelutehtävien kuormittavuuden, mielekkyyden ja hyödyllisyyden. Tämän lisäksi selvitettiin opiskelijoiden näkemyksiä opintojaksojen toteutussuunnitelmien toteutumisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada kyseisten opintojen ohjaaville opettajille opiskelijoiden kehitysehdotuksia itseopiskelutehtävistä ja toteutussuunnitelmista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kohdehenkilöinä olivat kaksi luontoliikunnan ja kaksi valmennuksen syventävien ammattiopintojen suorittanutta opiskelijaa, joiden ammattiopinnoista oli haastatteluhetkellä kulunut puoli vuotta. Kaikki haastattelut toteutettiin joulukuussa 2010.
Tutkimustulosten mukaan luontoliikunnan opiskelijat kokivat, etteivät itse-opiskelutehtävät, muutamaa tehtävää lukuunottamatta, olleet pääsääntöisesti kuormittavia, mielekkäitä tai hyödyllisiä. He kokivat saaneensa itseopiskelutehtävistä hyötyä enemmänkin harrastus- kuin ammatillisessa mielessä. Heidän mielestään opintojaksojen toteutussuunnitelmat eivät toteutuneet täysin tavoitteiden ja työtuntien kannalta.
Valmennuksen opiskelijat kokivat itseopiskelutehtävät mielekkäiksi ja erittäin hyödyllisiksi. Heistä tehtävät olivat kuormittavia, mutta koska ne olivat myös mielekkäitä ja hyödyllisiä, ei tehtävien kuormittavuus haitannut. Opiskelijat olivat enimmäkseen tyytymättömiä vain omaan työpanokseensa. He kokivat, että opintojen tavoitteet toteutuivat hyvin myös käytännössä, mutta olivat sitä mieltä, että joitakin opintojaksojen asioita tulisi käydä läpi liikunnanohjaaja (AMK) -koulutuksen aikaisemmassa vaiheessa.
Tutkimuksen otanta oli pieni, joten tuloksista ei voi tehdä yleistyksiä. Aineistosta nousi kuitenkin esiin kehitysehdotuksia, joita opettajat pystyvät hyödyntämään kehittäessään syventävien ammattiopintojen itseopiskelutehtäviä ja toteutussuunnitelmia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kohdehenkilöinä olivat kaksi luontoliikunnan ja kaksi valmennuksen syventävien ammattiopintojen suorittanutta opiskelijaa, joiden ammattiopinnoista oli haastatteluhetkellä kulunut puoli vuotta. Kaikki haastattelut toteutettiin joulukuussa 2010.
Tutkimustulosten mukaan luontoliikunnan opiskelijat kokivat, etteivät itse-opiskelutehtävät, muutamaa tehtävää lukuunottamatta, olleet pääsääntöisesti kuormittavia, mielekkäitä tai hyödyllisiä. He kokivat saaneensa itseopiskelutehtävistä hyötyä enemmänkin harrastus- kuin ammatillisessa mielessä. Heidän mielestään opintojaksojen toteutussuunnitelmat eivät toteutuneet täysin tavoitteiden ja työtuntien kannalta.
Valmennuksen opiskelijat kokivat itseopiskelutehtävät mielekkäiksi ja erittäin hyödyllisiksi. Heistä tehtävät olivat kuormittavia, mutta koska ne olivat myös mielekkäitä ja hyödyllisiä, ei tehtävien kuormittavuus haitannut. Opiskelijat olivat enimmäkseen tyytymättömiä vain omaan työpanokseensa. He kokivat, että opintojen tavoitteet toteutuivat hyvin myös käytännössä, mutta olivat sitä mieltä, että joitakin opintojaksojen asioita tulisi käydä läpi liikunnanohjaaja (AMK) -koulutuksen aikaisemmassa vaiheessa.
Tutkimuksen otanta oli pieni, joten tuloksista ei voi tehdä yleistyksiä. Aineistosta nousi kuitenkin esiin kehitysehdotuksia, joita opettajat pystyvät hyödyntämään kehittäessään syventävien ammattiopintojen itseopiskelutehtäviä ja toteutussuunnitelmia.