Toimintaohje kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja toimintaprosessi Jyväskylän kaupungin ikääntyneiden palveluiden kotihoitoon ja palveluohjaukseen
Pitkänen, Päivi (2020)
Pitkänen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517273
Tiivistelmä
Kaltoinkohtelu on herkkä ja vaiettukin asia. Opinnäytetyössä kohderyhmänä ovat ikääntyneet, heihin kohdistuva kaltoinkohtelu, haavoittuvuus ja erityisen tuen tarve. Kaltoinkohtelun uhriksi voi joutua kuka tahansa riippumatta sukupuolesta, iästä tai sosiaalisesta taustasta. Kun ihminen ikääntyy, hänestä tulee haavoittuvaisempi erilaisten sairauksien, fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen toimintakyvyn heikentymisen, muutoksien ja menetyksien vuoksi. Myös kaltoinkohtelun uhriksi joutuminen lisää ikääntyneen haavoittuvuutta. Näistä mahdollisesti aiheutuu erityisen tuen tarvetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja luoda Jyväskylän kaupungin ikääntyneiden palveluiden kotihoitoon ja palveluohjaukseen toimintaohje kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja toimintaprosessista. Aiempaa yhtenäistä ohjeistusta ei ole ollut, vaikka ikääntyvien haavoittuva asema on tunnistettu. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen lähestymistavalla ryhmähaastattelun ja kolmen työryhmätapaamisen keinoin, joihin osallistui kahdeksan työntekijää kotihoidosta, palveluohjauksesta ja turvapuhelinpalvelusta. Valmista toimintaohjetta arvioitiin kvantitatiivisella arviointilomakkeella, joka toteutettiin Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin toimintaohjeen kehittämisessä mukana olleille sekä palveluohjauksen työntekijöille. Toimintaohje sisältää toimintaprosessikaavion, tietoa kaltoinkohtelusta ja sen tunnistamisesta sekä hyödyllisiä puhelinnumeroita.
Ikääntyvät ovat erityisen tuen tarpeessa myös sosiaalihuoltolain mukaan korkean iän ja esimerkiksi jonkin sairauden tai vamman vuoksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön ammattitaito tunnistaa ja kohdata kaltoinkohtelun uhriksi joutunut ikääntynyt on tärkeää. Tämän vuoksi selkeät ja kattavat ohjeistukset tulisi saada sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja luoda Jyväskylän kaupungin ikääntyneiden palveluiden kotihoitoon ja palveluohjaukseen toimintaohje kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja toimintaprosessista. Aiempaa yhtenäistä ohjeistusta ei ole ollut, vaikka ikääntyvien haavoittuva asema on tunnistettu. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen lähestymistavalla ryhmähaastattelun ja kolmen työryhmätapaamisen keinoin, joihin osallistui kahdeksan työntekijää kotihoidosta, palveluohjauksesta ja turvapuhelinpalvelusta. Valmista toimintaohjetta arvioitiin kvantitatiivisella arviointilomakkeella, joka toteutettiin Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin toimintaohjeen kehittämisessä mukana olleille sekä palveluohjauksen työntekijöille. Toimintaohje sisältää toimintaprosessikaavion, tietoa kaltoinkohtelusta ja sen tunnistamisesta sekä hyödyllisiä puhelinnumeroita.
Ikääntyvät ovat erityisen tuen tarpeessa myös sosiaalihuoltolain mukaan korkean iän ja esimerkiksi jonkin sairauden tai vamman vuoksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön ammattitaito tunnistaa ja kohdata kaltoinkohtelun uhriksi joutunut ikääntynyt on tärkeää. Tämän vuoksi selkeät ja kattavat ohjeistukset tulisi saada sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön.