Tienviittoja - ei valmiita askelia : Kokemuksia asumisvalmennuksesta valmentavassa koulutuksessa Vaasassa
Kiviniemi, Aino-Maija (2011)
Kiviniemi, Aino-Maija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103114086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103114086
Tiivistelmä
Tutkimuksessa haluttiin selvittää tukeeko Valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opetussuunnitelman mukainen asumisvalmennus kehitysvammaisen nuoren itsenäistymistä ja millaisia kokemuksia heillä ja heidän läheisillään on asiasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös millainen käsitys nuorella on omasta itsemääräämisoikeudestaan ja millaisena hän oman tulevaisuutensa näkee. Nuoruuden ikäkauden tehtävä on aikuisuuteen valmistautuminen, sosiaalisten suhteiden kokeileminen ja irtaantuminen vanhemmista. Tässä elämänvaiheessa kehitysvammainen
nuori tarvitsee erityisesti ulkopuolista tukea. Tavoitteellinen asumisvalmennus
tukee nuoren irtaantumista lapsuudenkodista ja auttaa sopeutumaan ympäröivään yhteiskuntaan. Tutkimus on laadullinen kyselytutkimus, jossa haastateltiin Ammattiopisto Luovin Vaasan toimipisteessä valmentavassa koulutuksessa
lukuvuonna 2009 – 2010 opiskelleita nuoria ja heidän läheisiään. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suunnitelmallisen asumisvalmennuksen merkitys
kehitysvammaisen nuoren itsenäistymiselle oli kaikkien vastaajien mukaan erittäin
merkittävä. Valmentavassa koulutuksessa opiskelleet kehitysvammaiset nuoret
kokivat myös saavansa osallistua omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon ja näkivät tulevaisuutensa erittäin valoisana.
nuori tarvitsee erityisesti ulkopuolista tukea. Tavoitteellinen asumisvalmennus
tukee nuoren irtaantumista lapsuudenkodista ja auttaa sopeutumaan ympäröivään yhteiskuntaan. Tutkimus on laadullinen kyselytutkimus, jossa haastateltiin Ammattiopisto Luovin Vaasan toimipisteessä valmentavassa koulutuksessa
lukuvuonna 2009 – 2010 opiskelleita nuoria ja heidän läheisiään. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suunnitelmallisen asumisvalmennuksen merkitys
kehitysvammaisen nuoren itsenäistymiselle oli kaikkien vastaajien mukaan erittäin
merkittävä. Valmentavassa koulutuksessa opiskelleet kehitysvammaiset nuoret
kokivat myös saavansa osallistua omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon ja näkivät tulevaisuutensa erittäin valoisana.