Jotakin vanhaa, jotakin uutta, hieman lainattua ja reilusti sinistä : Ongelmaperustainen oppiminen ja ammatillisen osaamisen menetelmä - opetusmenetelmien muutos- ja kehitysprosessi Poliisiammattikorkeakoulussa
Annala, Taru; Lintunen, Helena (2011)
Annala, Taru
Lintunen, Helena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103014078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103014078
Tiivistelmä
Tampereen Poliisiammattikorkeakoulussa on eletty pedagogisesta näkökulmasta mielenkiintoisia aikoja tämän vuoden alusta lähtien, kun uusi ammatillisen osaamisen menetelmä eli AMO on otettu käyttöön. AMOn taustalla vaikuttaa vahvasti ongelmaperustainen oppiminen eli PBL-menetelmä, joka saapui Poliisikouluun vuonna 2004. Muutos opettajavetoisesta luokkahuoneopetuksesta opiskelijakeskeiseen PBL:ään herätti epäluuloja, mutta hyvien kokemusten saattelemana ongelmaperustainen oppiminen vakiinnutti paikkansa Polamkin opetukseen kuudeksi vuodeksi.
Vuosien varrella niin opiskelijat kuin opettajat havaitsivat PBL-menetelmässä epäkohtia. Menetelmää ei hylätty, vaan sitä alettiin jalostaa alkuperäisestä PBL-rakenteesta paremmin Polamkin oppimistavoitteita palvelevaksi AMOksi. Keskeisinä menetelmän kehittäjinä ovat olleet Polamkin opettajat Seppo Janhonen, Jaakko Kauppila ja Jari Kapiainen, joita haastateltiin tätä kehittämishanketta varten.
AMO on pedagoginen synteesi, jossa on vaikutteita PBL:n ohella tutkivasta oppimisesta, yhteistoiminnallisesta oppimisesta ja projektioppimisesta. Teoreettisen taustansa AMO saa konstruktivismista. Lisäksi AMOn taustalla vaikuttaa ratkaisukeskeinen pedagogiikka, joka painottaa erityisesti työelämässä syntyneiden kysymysten ja ongelmien ratkaisua. Työelämälähtöisyyttä korostavaa AMOa toteutetaan käytännössä pienryhmätyöskentelynä ja harjoitusten avulla.
Tässä kehittämishankkeessa kuvattiin Polamkin opetusmenetelmien muutos- ja kehitysprosessia; luonnehdittiin ja arvioitiin menetelmiä pääasiassa niistä saadun opiskelijapalautteen sekä Polamkin omien selvitysten ja kokemusten avulla.
Ammatillisen osaamisen menetelmästä on jo ehditty saada kokemuksia tämän vuoden aikana. Toistaiseksi näyttäisi siltä, että uudistuksella on saatu kitkettyä pois PBL:n ongelmia. Poliisiammattikorkeakoulu on luopumassa PBL:stä kokonaan vuoden 2011 aikana ja siirtymässä AMO-aikakauteen.
Vuosien varrella niin opiskelijat kuin opettajat havaitsivat PBL-menetelmässä epäkohtia. Menetelmää ei hylätty, vaan sitä alettiin jalostaa alkuperäisestä PBL-rakenteesta paremmin Polamkin oppimistavoitteita palvelevaksi AMOksi. Keskeisinä menetelmän kehittäjinä ovat olleet Polamkin opettajat Seppo Janhonen, Jaakko Kauppila ja Jari Kapiainen, joita haastateltiin tätä kehittämishanketta varten.
AMO on pedagoginen synteesi, jossa on vaikutteita PBL:n ohella tutkivasta oppimisesta, yhteistoiminnallisesta oppimisesta ja projektioppimisesta. Teoreettisen taustansa AMO saa konstruktivismista. Lisäksi AMOn taustalla vaikuttaa ratkaisukeskeinen pedagogiikka, joka painottaa erityisesti työelämässä syntyneiden kysymysten ja ongelmien ratkaisua. Työelämälähtöisyyttä korostavaa AMOa toteutetaan käytännössä pienryhmätyöskentelynä ja harjoitusten avulla.
Tässä kehittämishankkeessa kuvattiin Polamkin opetusmenetelmien muutos- ja kehitysprosessia; luonnehdittiin ja arvioitiin menetelmiä pääasiassa niistä saadun opiskelijapalautteen sekä Polamkin omien selvitysten ja kokemusten avulla.
Ammatillisen osaamisen menetelmästä on jo ehditty saada kokemuksia tämän vuoden aikana. Toistaiseksi näyttäisi siltä, että uudistuksella on saatu kitkettyä pois PBL:n ongelmia. Poliisiammattikorkeakoulu on luopumassa PBL:stä kokonaan vuoden 2011 aikana ja siirtymässä AMO-aikakauteen.