Ympäristöviestinnän suunnitelma Cafe Torpanrannalle
Koivunen, Niina (2020)
Koivunen, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Munkkiniemessä sijaitseva kahvila Cafe Torpanranta. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä toimeksiantajalle ympäristöviestinnän suunnitelma, jonka avulla yritys pystyy viestimään asiakkailleen ympäristövastuullisista toimista ja tuotteista kahvilassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda kahvilalle kilpailuetua ympäristöviestinnän avulla ja tuoda kahvilan ympäristöystävälliset valinnat näkyviksi asiakkaille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään yrityksen ympäristövastuuta, kuluttajien suhdetta ympäristöystävällisyyteen palveluiden ja tuotteiden osalta sekä ravintola-alan ympäristöystävällistä toimintaa. Toinen osa koostuu yritysviestinnästä. Tässä osassa esitellään yritysviestintää, markkinointiviestintää, viestintäsuunnitelmaa ja ympäristöviestin-tää.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytetään teemahaastattelua, benchmarkingia ja palvelupol-kua. Teemahaastattelussa haastateltavina olivat Cafe Torpanrannan ravintolapäällikkö ja toimin-nanjohtaja. Tuloksista muodostettiin kahvilan ympäristöystävällisyyden ja markkinointiviestinnän nykytila sekä ympäristöviestinnän suunnitelman rakenne. Benchmarking -tutkimuksen tuloksista saatiin tapoja ja menetelmiä ympäristöviestinnän toteuttamiseen Cafe Torpanrannassa. Palvelupo-lun avulla kartoitettiin paikat, joissa ympäristöviestintää voidaan hyödyntää kahvilan tiloissa, kotisi-vuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ympäristöviestinnän suunnitelma, jonka pohjalta Cafe Torpanran-ta voi tehdä suunnitelmallisesti asiakkaille suuntautuvaa ympäristöviestintää. Suunnitelmassa käsi-tellään erilaisia ympäristöviestinnän tapoja, joita Cafe Torpanranta voi hyödyntää niin kahvilassa, sosiaalisessa mediassa kuin yrityksen kotisivuilla. Esille tuodaan ympäristöviestinnän tavoite, kohde-ryhmät, toistuvuus, aikataulu, vastuuhenkilöt ja onnistumisen seuranta. Viestintäsuunnitelma an-nettiin yritykselle sähköisessä muodossa, jotta sitä voidaan päivittää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään yrityksen ympäristövastuuta, kuluttajien suhdetta ympäristöystävällisyyteen palveluiden ja tuotteiden osalta sekä ravintola-alan ympäristöystävällistä toimintaa. Toinen osa koostuu yritysviestinnästä. Tässä osassa esitellään yritysviestintää, markkinointiviestintää, viestintäsuunnitelmaa ja ympäristöviestin-tää.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytetään teemahaastattelua, benchmarkingia ja palvelupol-kua. Teemahaastattelussa haastateltavina olivat Cafe Torpanrannan ravintolapäällikkö ja toimin-nanjohtaja. Tuloksista muodostettiin kahvilan ympäristöystävällisyyden ja markkinointiviestinnän nykytila sekä ympäristöviestinnän suunnitelman rakenne. Benchmarking -tutkimuksen tuloksista saatiin tapoja ja menetelmiä ympäristöviestinnän toteuttamiseen Cafe Torpanrannassa. Palvelupo-lun avulla kartoitettiin paikat, joissa ympäristöviestintää voidaan hyödyntää kahvilan tiloissa, kotisi-vuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ympäristöviestinnän suunnitelma, jonka pohjalta Cafe Torpanran-ta voi tehdä suunnitelmallisesti asiakkaille suuntautuvaa ympäristöviestintää. Suunnitelmassa käsi-tellään erilaisia ympäristöviestinnän tapoja, joita Cafe Torpanranta voi hyödyntää niin kahvilassa, sosiaalisessa mediassa kuin yrityksen kotisivuilla. Esille tuodaan ympäristöviestinnän tavoite, kohde-ryhmät, toistuvuus, aikataulu, vastuuhenkilöt ja onnistumisen seuranta. Viestintäsuunnitelma an-nettiin yritykselle sähköisessä muodossa, jotta sitä voidaan päivittää tulevaisuudessa.