Rusettimyynnin kehittäminen Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanjassa
Huvila, Jarna (2009)
Huvila, Jarna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142776
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanjan rusettimyyntiä. Roosa nauha on kansainvälinen kampanja, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta rintasyövästä ja kerätä varoja rintasyövän tutkimukseen. Kampanjassa on mukana yli 40 maata, jotka kaikki toteuttavat kampanjaa omalla tavallaan. Roosa nauha -kampanjaa on Suomessa järjestetty vuodesta 2003. Suomessa kampanjaa koordinoi Syöpäjärjestöt ja kampanjakuukautena on lokakuu. Kampanjan aikana on myynnissä roosaa silkkinauhaa, jonka tuotosta puolet osoitetaan Syöpäsäätiön Roosa nauha -rahastoon rintasyöpätutkimuksen hyväksi ja puolet tarveharkintaisesti Syöpäjärjestöjen potilastyöhön rintasyöpäpotilaiden hyväksi.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Syöpäsäätiölle ja sen tavoitteena oli lisätä rusettimyynnin osuutta kampanjassa. Kyseessä on luonteeltaan toiminnallinen projektityyppinen opinnäytetyö, joka sisältää toiminnallisen osuuden ja prosessin dokumentoinnin sekä arvioinnin. Tuotos pohjautuu markkinoinnin teorialle ja sisältää teoreettisen viitekehysosuuden. Raportissa teoria ja empiirinen osa kulkevat limittäin. Opinnäytetyön luonteen huomioon ottaen tämä on selkein menetelmä, koska työ toteutettiin vaiheittain ja aikataulun puitteissa. Työn teoreettisena viitekehyksenä on nonprofit-organisaatioiden markkinoinnin kilpailukeinot, jotka määritellään 4P-ajattelumallin mukaan. Markkinointimixin neljä P:tä ovat tuote, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin kevään 2008 aikana. Dokumentointia tehtiin projektin ohessa, jatkettiin syksyllä 2008 ja lopuksi keväällä 2009 tehtiin arviointi ja yhteenveto projektin onnistumisesta. Työn liitteissä on esitelty projektin tuloksena syntyneet produktit. Työn toiminnallisen osuuden ohjaajana oli Syöpäsäätiön varainhankintajohtaja, joka vastaa Roosa nauha -kampanjasta. Rusettimyynnin kehittämissuunnitelma toteutettiin markkinoinnin kilpailukeinoja kehittämällä. Tarkoituksena oli näin kasvattaa rusettimyyntiä ja vähentää kustannuksia. Projektin tavoitteena oli lisätä rusetin myyntiä puolella vuodesta 2007.
Tavoiteltu myyntimäärä saavutettiin. Tavoitteeseen päästiin tuotteen ulkoasua ja oheistuotteita päivittämällä: rusetti sai uuden vuosittain vaihtuvan designin vuodelle 2008. Rusettimyynnin tueksi tehtiin markkinointimateriaaleja ja myynti toteutettiin henkilökohtaisen myyntityön avulla. Lisäksi rusetinmyynnin jakelukanavaa kehitettiin ja kustannuksia saatiin osittain vähennettyä. Jatkossa rusettimyynnin osuutta kampanjassa pyritään edelleen kasvattamaan ja tavoitteena on tehdä rusetin ostamisesta perinne, jota voidaan helposti ja ilolla noudattaa.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Syöpäsäätiölle ja sen tavoitteena oli lisätä rusettimyynnin osuutta kampanjassa. Kyseessä on luonteeltaan toiminnallinen projektityyppinen opinnäytetyö, joka sisältää toiminnallisen osuuden ja prosessin dokumentoinnin sekä arvioinnin. Tuotos pohjautuu markkinoinnin teorialle ja sisältää teoreettisen viitekehysosuuden. Raportissa teoria ja empiirinen osa kulkevat limittäin. Opinnäytetyön luonteen huomioon ottaen tämä on selkein menetelmä, koska työ toteutettiin vaiheittain ja aikataulun puitteissa. Työn teoreettisena viitekehyksenä on nonprofit-organisaatioiden markkinoinnin kilpailukeinot, jotka määritellään 4P-ajattelumallin mukaan. Markkinointimixin neljä P:tä ovat tuote, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin kevään 2008 aikana. Dokumentointia tehtiin projektin ohessa, jatkettiin syksyllä 2008 ja lopuksi keväällä 2009 tehtiin arviointi ja yhteenveto projektin onnistumisesta. Työn liitteissä on esitelty projektin tuloksena syntyneet produktit. Työn toiminnallisen osuuden ohjaajana oli Syöpäsäätiön varainhankintajohtaja, joka vastaa Roosa nauha -kampanjasta. Rusettimyynnin kehittämissuunnitelma toteutettiin markkinoinnin kilpailukeinoja kehittämällä. Tarkoituksena oli näin kasvattaa rusettimyyntiä ja vähentää kustannuksia. Projektin tavoitteena oli lisätä rusetin myyntiä puolella vuodesta 2007.
Tavoiteltu myyntimäärä saavutettiin. Tavoitteeseen päästiin tuotteen ulkoasua ja oheistuotteita päivittämällä: rusetti sai uuden vuosittain vaihtuvan designin vuodelle 2008. Rusettimyynnin tueksi tehtiin markkinointimateriaaleja ja myynti toteutettiin henkilökohtaisen myyntityön avulla. Lisäksi rusetinmyynnin jakelukanavaa kehitettiin ja kustannuksia saatiin osittain vähennettyä. Jatkossa rusettimyynnin osuutta kampanjassa pyritään edelleen kasvattamaan ja tavoitteena on tehdä rusetin ostamisesta perinne, jota voidaan helposti ja ilolla noudattaa.