OSMOS, osallistava monikulttuurinen sosiaaliohjaus, -projektin arviointitutkimus
Leinonen, Jaana (2011)
Leinonen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413966
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on vuosina 2009–2011 toteutetun OSMOS, osallistava monikulttuurinen sosiaaliohjaus, -projektin kvalitatiivinen arviointitutkimus. Projekti oli Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Helsingin Itäisen perhekeskuksen EU-rahoitteinen hanke, jonka keskeisinä tavoitteina olivat laadukkaan sosiaaliohjauksen opetus ja käytännön toteutus monikulttuurisille perheille sekä ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteiskehittelyyn perustuvien työmallien ja rakenteiden kehittäminen. Muita tavoitteita olivat yhteistyön tiivistäminen, koulutuksen sisältöjen ja monikulttuurisen osaamisen kehittäminen sekä opiskelijoiden monikulttuuriseen työhön rekrytoitumisen tehostaminen. Arvioinnin tulosten pohjalta pyritään kehittämään ja juurruttamaan projektin toimintatapa osaksi ammattikorkeakoulun opetusta.
Arvioinnin aineisto koostui kahdeksan projektin keskeisen toimijan kirjallisesta kyselystä (n=8), kahdesta opiskelijoille tehdystä ryhmähaastattelusta (n=5), projektin ESR-raporteista (n=3) ja projektin seminaaripalautteista (n=54). Aineistot analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää joustavasti soveltaen.
Arvioinnin tulosten perusteella voidaan sanoa, että osa projektille asetetuista tavoitteista toteutui melko hyvin. Yhteistyö tiivistyi ja syveni Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Itäisen perhekeskuksen välillä, opintojaksoja kyettiin kehittämään enemmän työelämälähtöiseksi ja toimijoiden, työntekijöiden sekä opiskelijoiden monikulttuurinen osaaminen kehittyi. Opiskelijoiden kiinnostus monikulttuuriseen työhön kasvoi, mutta tässä vaiheessa ei voida vielä arvioida, onko projekti tehostanut heidän monikulttuuriseen työhön rekrytoitumistaan. Tämän arvioinnin perusteella ei voida sanoa miten maahanmuuttajataustaiset asiakkaat ovat kokeneet sosiaaliohjauksen vastanneen heidän tarpeisiinsa. Arvioinnin tulokset eivät anna myöskään vastausta siihen, oliko sosiaaliohjauksen opetus ja käytännön toteutus monikulttuurisille perheille laadukasta.
Arvioinnin aineisto koostui kahdeksan projektin keskeisen toimijan kirjallisesta kyselystä (n=8), kahdesta opiskelijoille tehdystä ryhmähaastattelusta (n=5), projektin ESR-raporteista (n=3) ja projektin seminaaripalautteista (n=54). Aineistot analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää joustavasti soveltaen.
Arvioinnin tulosten perusteella voidaan sanoa, että osa projektille asetetuista tavoitteista toteutui melko hyvin. Yhteistyö tiivistyi ja syveni Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Itäisen perhekeskuksen välillä, opintojaksoja kyettiin kehittämään enemmän työelämälähtöiseksi ja toimijoiden, työntekijöiden sekä opiskelijoiden monikulttuurinen osaaminen kehittyi. Opiskelijoiden kiinnostus monikulttuuriseen työhön kasvoi, mutta tässä vaiheessa ei voida vielä arvioida, onko projekti tehostanut heidän monikulttuuriseen työhön rekrytoitumistaan. Tämän arvioinnin perusteella ei voida sanoa miten maahanmuuttajataustaiset asiakkaat ovat kokeneet sosiaaliohjauksen vastanneen heidän tarpeisiinsa. Arvioinnin tulokset eivät anna myöskään vastausta siihen, oliko sosiaaliohjauksen opetus ja käytännön toteutus monikulttuurisille perheille laadukasta.