Lasten vanhempien avo- ja avioerot päiväkotien arjessa
Kalaja, Essi; Tikkala, Mervi (2011)
Kalaja, Essi
Tikkala, Mervi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110114117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110114117
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia, näkyvätkö vanhempien avo- tai avioerot lapsista tai vanhemmista päiväkodin arjessa ja jos näkyvät, niin millä tavoin. Tutkimme myös, miten hoito- ja kasvatusalan ammattilaiset päiväkodissa toimivat niiden perheiden kanssa, joissa avo- tai avioeroa työstetään. Lisäksi työmme tarkoituksena oli selvittää haastatelluiden mielipiteitä kehittämistarpeista päiväkodin työskentelyssä avo- tai avioeroa työstävien perheiden kanssa. Teoriaosuudessamme kerromme vanhempien avo- ja avioeroista lapsiperheissä, eron vaikutuksista lapseen sekä lapsen auttamisesta. Kerromme myös varhaiskasvatuksesta sosiaalipalveluna sekä sivuamme kasvatuksen pohjana käytettävää kasvatuskumppanuutta. Päätämme teoriaosuutemme perhetyöhön päiväkodissa.
Lähestymistapanamme käytimme laadullista tutkimusta. Teimme tutkimuksemme Seinäjoen alueen neljässä päiväkodissa. Keräsimme aineistomme haastatteluilla. Toteutimme viisi ryhmähaastattelua, ja yhden yksilöhaastattelun kyseisen päivä-kodin resurssisyistä.
Tutkimuksemme päätuloksina voidaan todeta, että vanhempien avo- ja avioerot näkyvät päiväkodin arjessa sekä lapsista että vanhemmista. Haastatteluissa nousi vahvasti esiin se, että perheet tarvitsevat apua vanhempien erotessa. Haastatel-luista suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että avun tarjoaminen ei kuulu heidän perustehtäväänsä. Useassa haastattelussa nostettiin esiin tarve moniammatilliselle yhteistyölle sekä perhetyön kytkeytymisestä päiväkotiin erityisen työntekijän kautta. Tärkeänä tutkimustuloksena oli myös se, ettei päiväkodin hoito- ja kasvatusalan ammattilaisilla ole ohjeistusta avo- tai avioeroa läpikäyvien perheiden auttamiseksi, vaan he tukevat perheitä omasta intuitiostaan ja aloitteestaan lähtien.
Lähestymistapanamme käytimme laadullista tutkimusta. Teimme tutkimuksemme Seinäjoen alueen neljässä päiväkodissa. Keräsimme aineistomme haastatteluilla. Toteutimme viisi ryhmähaastattelua, ja yhden yksilöhaastattelun kyseisen päivä-kodin resurssisyistä.
Tutkimuksemme päätuloksina voidaan todeta, että vanhempien avo- ja avioerot näkyvät päiväkodin arjessa sekä lapsista että vanhemmista. Haastatteluissa nousi vahvasti esiin se, että perheet tarvitsevat apua vanhempien erotessa. Haastatel-luista suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että avun tarjoaminen ei kuulu heidän perustehtäväänsä. Useassa haastattelussa nostettiin esiin tarve moniammatilliselle yhteistyölle sekä perhetyön kytkeytymisestä päiväkotiin erityisen työntekijän kautta. Tärkeänä tutkimustuloksena oli myös se, ettei päiväkodin hoito- ja kasvatusalan ammattilaisilla ole ohjeistusta avo- tai avioeroa läpikäyvien perheiden auttamiseksi, vaan he tukevat perheitä omasta intuitiostaan ja aloitteestaan lähtien.