Kulttuurierojen huomioiminen kuvakesuunnittelussa
Doku, Laura (2011)
Doku, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110114123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110114123
Tiivistelmä
Opinnäytetyö valottaa, kuinka suunnitellaan toimivia kuvakkeita kansainväliselle kohderyhmälle. Toimivan kuvakesarjan suunnittelu vaatii kohderyhmään ja käyttökontekstiin tutustumista, sekä käytettävyystestien hyödyntämistä.
Projektiosuus toteutettiin suunnittelemalla kuvakesarja selainpohjaiselle ostoskoriohjelmalle, jolla pyritään kansainvälisille markkinoille. Kuvakkeille laaditussa käytettävyystestissä selvitettiin, kuinka hyvin kuvakkeet keskimäärin tunnistetaan ja missä määrin vastaajien kulttuuritaustat vaikuttavat niiden tulkintaan.
Havaittiin, että vakiintuneiden symbolien kohdalla kulttuurierot eivät vaikuta kuvakkeiden tunnistamiseen ratkaisevasti, luultavasti koska käyttäjät olivat oppineet niiden merkityksen aikaisemmissa yhteyksissä. Sen sijaan uusia kuvakkeita suunniteltaessa kulttuurieroihin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota.
Projektiosuus toteutettiin suunnittelemalla kuvakesarja selainpohjaiselle ostoskoriohjelmalle, jolla pyritään kansainvälisille markkinoille. Kuvakkeille laaditussa käytettävyystestissä selvitettiin, kuinka hyvin kuvakkeet keskimäärin tunnistetaan ja missä määrin vastaajien kulttuuritaustat vaikuttavat niiden tulkintaan.
Havaittiin, että vakiintuneiden symbolien kohdalla kulttuurierot eivät vaikuta kuvakkeiden tunnistamiseen ratkaisevasti, luultavasti koska käyttäjät olivat oppineet niiden merkityksen aikaisemmissa yhteyksissä. Sen sijaan uusia kuvakkeita suunniteltaessa kulttuurieroihin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota.