Osallistujien kokemuksia päihdekuntoutuksen Viidakko-hankkeesta
Luukkanen, Anna; Korolainen, Reija (2011)
Luukkanen, Anna
Korolainen, Reija
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413972
Tiivistelmä
Viidakko-hanke oli päihdekuntoutuksen avopalveluiden kehittämishanke. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Viidakko-hankkeeseen osallistuvien työntekijöiden ja asiakkaiden kokemuksista. Työn tarkoituksena oli kokemusten pohjalta selvittää olivatko Viidakko-hankkeelle asetetut tavoitteet toteutuneet.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mainiemen kuntoutumiskeskukselle, jossa käynnistyi syksyllä 2010 Viidakko-hanke. Viidakko-hanke on osa Välittäjä 2009 -hanketta ja sen taustalla on valtakunnallinen Kaste-ohjelma. Viidakko-hankkeelle asetetut tavoitteet olivat avopalvelupainotteisuuden lisääminen ja palveluiden monipuolistaminen päihdekuntoutuksessa. Hankkeen oli tarkoitus lisätä asiakkaiden osallisuutta palveluiden kehittämisessä ja arvioinnissa sekä korostaa osallisuutta avopalveluissa. Viidakko-hankkeen pyrkimyksenä oli luoda toimiva, pysyvä ja asiakaslähtöinen sekä kustannustehokas malli päihde- ja mielenterveyspalveluihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastatteluja sekä sähköistä Zef-arviointikonetta. Opinnäytetyöhön saatiin vastauksia kahdeltakymmeneltä Viidakko-hankkeeseen osallistujalta, joista seitsemän oli asiakkaita ja kolmetoista oli työntekijöitä.
Opinnäytetyössä saadut tulokset osoittivat, että Viidakko-hankkeelle asetetut tavoitteet olivat toteutuneet. Tulokset pohjautuvat asiakkailta ja työntekijöiltä kerättyihin vastauksiin.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mainiemen kuntoutumiskeskukselle, jossa käynnistyi syksyllä 2010 Viidakko-hanke. Viidakko-hanke on osa Välittäjä 2009 -hanketta ja sen taustalla on valtakunnallinen Kaste-ohjelma. Viidakko-hankkeelle asetetut tavoitteet olivat avopalvelupainotteisuuden lisääminen ja palveluiden monipuolistaminen päihdekuntoutuksessa. Hankkeen oli tarkoitus lisätä asiakkaiden osallisuutta palveluiden kehittämisessä ja arvioinnissa sekä korostaa osallisuutta avopalveluissa. Viidakko-hankkeen pyrkimyksenä oli luoda toimiva, pysyvä ja asiakaslähtöinen sekä kustannustehokas malli päihde- ja mielenterveyspalveluihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastatteluja sekä sähköistä Zef-arviointikonetta. Opinnäytetyöhön saatiin vastauksia kahdeltakymmeneltä Viidakko-hankkeeseen osallistujalta, joista seitsemän oli asiakkaita ja kolmetoista oli työntekijöitä.
Opinnäytetyössä saadut tulokset osoittivat, että Viidakko-hankkeelle asetetut tavoitteet olivat toteutuneet. Tulokset pohjautuvat asiakkailta ja työntekijöiltä kerättyihin vastauksiin.