Hotellien ja ravintoloiden varauskirjeenvaihdon maksu- ja peruutusehdot
Satokaski, Seija (2009)
Satokaski, Seija
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283351
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää hotellien ja ravintoloiden myyntikirjeenvaihdossa käytettyjä tilauksen maksu- ja peruutusehtoja. Teoriaosassa käsitellään säädöksiä, määräyksiä ja suosituksia, riskinhallintaa ja asiakassuhdetta.
Yrityksen on tunnettava ja hallittava sopimuksiin ja vastuisiin liittyvä lainsäädäntö ja viranomaisten määräykset siksi, että se voi turvata kannattavan ja laadukkaan liiketoiminnan. Asiakkaalle pitää kertoa selkeästi velvollisuudet varauksen suhteen. Yleisissä hotelli- ja ravintola-alan suosituksissa on malleja maksua ja peruutusta koskevista ehdoista.
Hotellin tai ravintolan tarjouskirjeessä tulee olla yrittäjän rekisterinumero ja arvonlisävero tulee olla selkeästi hinnan yhteydessä. Asiakkaan pitää saada tietää maksuaika ja viivästyskorko, mikäli lasku maksetaan tilaisuuden jälkeen.
Maksu- ja peruutusehtojen yhdenmukaisuus, selkeys ja johdonmukaisuus ovat tämän opinnäytetyön tarkastelun kohteina. Vertailen eri yritysten käytäntöjä suhteessa annettuihin suosituksiin ja säädöksiin.
Tutkimuksen tulokset olivat yllättävät: maksu- ja peruutusehdot olivat eri yritysten kirjeissä hyvin erilaisia, niissä oli myös puutteita. Hotellien ja ravintoloiden myyntihenkilöiden tulisi kiinnittää näihin asioihin enemmän huomiota.
Yrityksen on tunnettava ja hallittava sopimuksiin ja vastuisiin liittyvä lainsäädäntö ja viranomaisten määräykset siksi, että se voi turvata kannattavan ja laadukkaan liiketoiminnan. Asiakkaalle pitää kertoa selkeästi velvollisuudet varauksen suhteen. Yleisissä hotelli- ja ravintola-alan suosituksissa on malleja maksua ja peruutusta koskevista ehdoista.
Hotellin tai ravintolan tarjouskirjeessä tulee olla yrittäjän rekisterinumero ja arvonlisävero tulee olla selkeästi hinnan yhteydessä. Asiakkaan pitää saada tietää maksuaika ja viivästyskorko, mikäli lasku maksetaan tilaisuuden jälkeen.
Maksu- ja peruutusehtojen yhdenmukaisuus, selkeys ja johdonmukaisuus ovat tämän opinnäytetyön tarkastelun kohteina. Vertailen eri yritysten käytäntöjä suhteessa annettuihin suosituksiin ja säädöksiin.
Tutkimuksen tulokset olivat yllättävät: maksu- ja peruutusehdot olivat eri yritysten kirjeissä hyvin erilaisia, niissä oli myös puutteita. Hotellien ja ravintoloiden myyntihenkilöiden tulisi kiinnittää näihin asioihin enemmän huomiota.